پنج‌شنبه 12 تیر 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

محمد رضا شفیقی مدیر بهره برداری سیمیدکو:توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان راهبرد اساسی سیمیدکو برای مدیریت دانش

توسط منیرالسادات حسینی 15 دی 1403
15 دی 1403
21

به گزارش عصرسرعت، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با راهبرد توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از مشاوره‌های تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان برای درک نیازها و روندهای جدید در صنعت، به‌روزرسانی دانش فنی و بهره‌گیری از تجربیات آن‌ها و شناسایی روندها و بازار بهره‌مند می‌شود. این شرکت با توجه به این مسئله، فضایی را برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا ایجاد می‌کند تا بتواند با ارائه خدمات و محصولات نوآورانه سهم خود را از بازار افزایش دهد.

در عصر دانایی‌محوری، سازمان‌های پیشرو در تلاش برای ایجاد و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت دانش هستند و کارکنان خود را تشویق می‌کنند تا به گونه‌ای فعالانه در فرایندهای مدیریت دانش مشارکت کنند و به خلق دانش سازمانی کمک کنند. توسعه ظرفیت‌های دانش در صنعت فولاد یکی از عوامل کلیدی برای افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری این صنعت به شمار می‌آید. در این راستا چندین اقدام و استراتژی می‌تواند مثمر ثمر باشد. نخست آموزش و پرورش نیروی انسانی با ارائه دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی برای کارکنان به منظور ارتقای مهارت‌ها و دانش فنی و مدیریت آن‌ها ضرورت دارد.

همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‎های تحقیق و توسعه برای بهبود فرایندهای تولید، کاهش هزینه‌ها و ارتقای کیفیت محصولات و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با ایجاد روابط نزدیک با دانشگاه‌ها و موسسات علمی برای جذب دانش و فناوری‌های روز و همچنین برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها برای تبادل تجربیات میان متخصصان و فعالان صنعت می‌تواند به ارتقای سطح دانش در زنجیره فولاد کمک شایانی کند. علاوه بر این، با اجرای استراتژی‌هایی نظیر استفاده از فناوری‌های نوین از جمله فناوری دیجیتال، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، ایجاد پایگاه‌های داده و اطلاعات شامل راه‌اندازی سامانه‌های مدیریت دانش به منظور جمع‌آوری، ذخیره و اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربیات، توجه به پایداری و محیط‌زیست توسعه ظرفیت‌های دانشی در زمینه فناوری‌های سبز و پایدار می‌تواند به سمت توسعه پایدار و افزایش رقابت‌پذیری حرکت کند.

مدل‌های توسعه ظرفیت‌های دانشی

در محیط پیچیده و رقابتی کسب‌وکار پیشرفت سازمانی تا حد زیادی به ارتقای سطح دانش فنی و مهارت و استفاده از مدل‌های مناسب مرتبط با آن بستگی دارد. مدل‌های توسعه ظرفیت‌های دانش در صنعت فولاد نیازمند یک مدل جامع و نظام‌مند است که بتواند به بهبود مهارت‌ها، انتقال دانش و نوآوری کمک کند که در اینجا به برخی از این مدل‌ها اشاره می‌شود. بر اساس مدل یادگیری سازمانی، محیط مناسبی که در آن یادگیری و به اشتراک‌گذاری دانش به طور مداوم در جریان است، ایجاد می‌شود. این مدل از طریق ترغیب به همکاری میان تیم‌ها و افراد این مدل به بهبود توانمندی‌ها و مهارت‌های کارکنان کمک می‌کند. مدل انتقال دانش بر فرایند انتقال دانش از منابع ذی‌نفوذ مانند محققان، کارشناسان و متخصصان به سایر اعضای سازمان تاکید دارد و می‌تواند شامل مربی، کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های «Mentor» در سازمان باشد. در مدل تحقیق و توسعه مشارکتی همکاری با دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و حتی صنایع دیگر به منظور توسعه فناوری و نوآوری در تولید فولاد انجام می‌شود. این نوع همکاری می‌تواند به ایجاد پل‌هایی برای انتقال دانش و فناوری جدید منجر شود.

مدل مدیریت دانش «Knowledge Management» که از دیگر مدل‎‌های توسعه ظرفیت دانش در سازمان به شمار می‌آید، بر شناسایی، جمع‌آوری، نگهداری و به اشتراک‌گذاری دانش ضمنی و صریح در سازمان متمرکز است. در این مدل از ابزارها و تکنیک‌هایی مانند پایگاه‌های داده، نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و جلسات تبادل نظر برای تسهیل این فرایند استفاده می‌شود. زمانی که سازمان‌ها از ایده‌ها و فناوری‌‌های خارج از مرزهای سازمانی خود استفاده کنند، مدل نوآوری باز را در مجموعه خود پیاده‌سازی کرده‌اند. این مدل شامل همکاری‌ با استارت‌آپ‌ها، محققان و حتی مشتریان برای شناسایی فرصت‌های جدید و بهبود محصولات و فرایندها است.

به صورت کلی، سازمان‌ها برای پذیرش دانش و تخصص به فرهنگ سازمانی مناسبی نیاز دارند که در یادگیری، توسعه فردی و نوآوری را تشویق کند که در مدل ایجاد فرهنگ یادگیری این مهم محقق خواهد شد. در این مدل این شامل تشویق به پرسش‌گری، نفرستادن به خطا و اعتبارسنجی به تلاش‌های نوآورانه است. در مدل تحلیل نیازهای یادگیری نیز نیازهای آموزشی و دانشی کارکنان به منظور طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب ارزیابی و شناسایی می‌شود. در واقع در این مدل نیازسنجی آموزشی منابع انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدل‌های توسعه ظرفیت‌های دانش به فعالان زنجیره فولاد کمک می‌کند تا بر اساس توانایی‌ها و چالش‌ها، برنامه‌های توسعه‌ای موثری ارائه دهند. استفاده از این مدل‌ها و یا تلفیق آن‌ها به فعالان زنجیره کمک می‌کند تا ظرفیت‌های دانشی خود را توسعه دهند و با تغییرات بازار و فناوری‌های جدید سازگار شوند. به این ترتیب بنگاه‌های صنعتی و شرکت‌های فولادی قادر خواهند بود به ابداع و بهبود مستمر در تولید و فرایندهای خود بپردازند.

ضرورت افزایش تاب‌آوری

در شرایط تحریم‌های اقتصادی توسعه ظرفیت‌های دانشی در زنجیره فولاد چالش‌برانگیز شده و نیازمند اتخاذ راهبردهایی منطبق با شرایط خاص فعلی است. در این راستا می‌توان به راهبردهایی نظیر تقویت خودکفایی و استقلال، ایجاد شبکه‌های همکاری، توسعه و بهره‌برداری از دانش محلی و استفاده از فناوری‌های دیجیتال و نوآوری اشاره کرد. سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه با هدف ایجاد فناوری‌های بومی و کاهش وابستگی به منابع خارجی توسعه محصولات و مواد اولیه داخلی برای کاهش تاثیرات تحریم‌ها منجر به تقویت خودکفایی می‌شود. علاوه بر این، همکاری شرکت‌‎های فعال در زنجیره با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی با برقراری روابط نزدیک با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی داخلی به انتقال دانش و فناوری منجر خواهد شد. تشکیل کنسرسیوم‌‌های صنعتی، ایجاد گروه‌های مشترک از صنایع مختلف و تشکیل سمپوزیم‌های فولادی و نمایشگاه‌های فصلی و سالانه نیز همکاری در پروژه‌های تحقیق و توسعه را تقویت می‌کند.

شناسایی و بهره‌برداری از استعدادهای داخلی، جذب و پرورش نیروهای متخصص و باتجربه در حوزه‌های مختلف و توسعه مشاوره داخلی با هدف بهینه‌سازی فرایندها و انتقال دانش نیز راهبرد مناسبی برای توسعه ظرفیت‌های دانش به شمار می‌آیند. از طرفی بهره‌برداری از فناوری‌های دیجیتال، نرم‌افزارهای مدیریت دانش و ابزارهای همکاری آنلاین برای تسهیل یادگیری و انتقال دانش و ایجاد پلتفورم‌های آموزش آنلاین و کارگاه‌های مجازی برای توسعه مهارت‌های کارکنان منجر به بهبود و تقویت دانش در سازمان‌ها می‌شود. باید در نظر داشت که بنگاه‌های صنعتی با ایجاد شتاب‌دهنده‌ها برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و پروژه‌های نوآورانه در صنایع مرتبط و تعریف پروژه‌های عملیاتی که نیازهای واقعی صنعت را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند به حل مشکلات جاری بپردازند.

توسعه فرهنگ یادگیری مداوم و تاکید بر اهمیت یادگیری و به‌روزرسانی مهارت‌ها در تمام سطوح سازمان نیز منجر به تقویت دانش فنی و ایجاد سیستم‌های مدیریت دانش برای تسهیل فرایندهای مدیریت دانش و به اشتراک‌گذاری بهتر تجربیات و دانش درون‌سازمانی می‌شود. علاوه بر این، طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای سازمان، آموزش مهارت‌های مدیریت بحران، توانمندسازی کارکنان و ایجاد تاب‌آوری سازمانی به تقویت مهارت‌های مدیریتی کمک می‌کند. باید اشاره داشت که شناسایی و بهره‌برداری از بازارهای جدید، بررسی فرصت‌های صادرات و همکاری با کشورهای کمتر متاثر از تحریم‌ها و همچنین بهره‌برداری از امکانات آنلاین برای ایجاد ارتباطات بین‌المللی و همکاری‌های علمی و تجاری نیز راهبرد مناسبی برای تقویت دانش سازمانی به شمار می‌آیند و سازمان‌ها با اجرای این راهبردها می‌توانند برای توسعه ظرفیت‌های دانشی خود در شرایط تحریم اقدام کنند و همزمان تاب‌آوری خود را در برابر تهدیدات اقتصادی افزایش دهند.

راهبردهای دانش‌محور سیمیدکو

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) با اتخاذ رویکرد تعالی سازمانی بر حسب اسناد بالادستی در هلدینگ فولاد خوزستان نسبت به طراحی و تدوین رویکرد مدیریت دانش و تحقیق و توسعه اقدام کرده است. این شرکت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب توانسته است نسبت به جاری‌سازی موضوعات مرتبط با دانش سازمانی و برنامه‌های توسعه ظرفیت‌های دانشی اطمینان حاصل کند و با ایجاد شاخص‌های مناسب عملکرد خود را در قیاس با شرکت‌های همجوار و همچنین هلدینگ فولاد خوزستان مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. از آنجایی که همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به بهبود نوآوری، انتقال فناوری و ارتقای مهارت‌ها در سازمان‌ها و صنایع مختلف منجر شود، سیمیدکو چندین استراتژی و اقدام کلیدی را به کارگرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به همکاری در تحقیق و توسعه، مدل تحقیق و توسعه مشارکتی و ایجاد شبکه همکاری اشاره کرد. این شرکت با ایجاد روابط نزدیک با دانشگاه‌ها و موسسات علمی برای جذب دانش نوین و فناوری‌های روز اقدام کرده است و در حال حاضر با دانشگاه‌های خوارزمی، تهران، فردوسی مشهد، آزاد شهرستان، موسسات تحقیقاتی و حتی صنایع دیگر به منظور توسعه فناوری و نوآوری همکاری می‌کند.

سیمیدکو طرح‌های مشترک تحقیقاتی را نیز برای به‌کارگیری منابع و تخصص‌های مشترک و تولید محصولات و خدمات نوآورانه در دستور کار قرار داده است و از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تحقیقاتی شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسریع در فرایند تحقیق و توسعه استفاده می‌کند. علاوه بر این، سیمیدکو با تنظیم قراردادهای انتقال فناوری از نوآوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند می‌‎شود و با برگزاری کارگاه‌ها و دوره های آموزشی، قابلیت‌های فنی و مدیریتی کارکنان را افزایش می‌دهد.

ایجاد سیستم‎‌های ارزیابی برای اندازه‌گیری تاثیر همکاری‌ها، پروژه‌‎ها، نوآوری‌ها و بهینه‌سازی فرایندها بر اساس نتایج و گزارش‌دهی و بازخورد نیز سازوکاری برای جمع‌آوری نظرات منابع انسانی و بهبود فرایندها و افزایش کارایی می‌شود. با همکاری در طراحی و تولید محصولات جدید که ترکیبی از دانش و فناوری‌های مختلف است، محصولات توسعه می‌یابند و با پیاده‌سازی نوآوری‌های فناورانه در فرایند تولید و ارائه خدمات بهبود ایجاد می‌شود. با اجرای این استراتژی‌ها و همکاری‌های موثر با شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌ها می‌توانند ظرفیت‌های دانشی خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند و به رشد و پایداری بیشتری در محیط‌های رقابتی دست یابند.

توسعه ظرفیت‌های دانشی از طریق روش‌های مذکور تاثیرات مثبت و قابل توجهی بر عملکرد سیمیدکو داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش خلاقیت و نوآوری، ایجاد فرهنگ نوآوری، ایجاد و توسعه فناوری و افزایش رقابت‌پذیری اشاره کرد. توسعه محصولات و خدمات نوین همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان موجب شده است تا سیمیدکو بتواند قطعات یدکی و خدمات جدیدی را طراحی و ارائه کند و تشویق به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و خلاقیت در فضای تیمی، منجر به بهبود روحیه نوآوری در سازمان شده است. سیمیدکو با توسعه روابط خود با مراکز دانش‌بنیان به جدیدترین فناوری‌ها و دانش‌های فنی دسترسی دارد و با بهره‌برداری از فرایندهای بهینه و فناوری‌های نوین، کارایی تولید و خدمات را افزایش می‌دهد. با توجه به نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید سیمیدکو توانسته است در بازار رقابتی‌تر عمل کند و نسبت به رقبای خود برتری یابد و با استفاده از شناسایی و نفوذ به بازارهای جدید قادر به شناسایی نیازها و فرصت‌های جدید بازار و پاسخگویی به نیاز مشتری خواهد بود. از دیگر مزیت‌های مشارکت سیمیدکو با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌‎توان به تقویت توانمندی‌های انسانی و آموزش‌های تخصصی و کارگاه‌های عملی اشاره کرد که باعث افزایش سطح دانش و مهارت کارکنان و جذب نخبگان و نگهداری نیروی کار می‌شود و در نهایت بهبود عملکرد کلی سازمان را به همراه دارد. علاوه بر این، بهینه‌سازی فرایندها و استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری سیمیدکو شود و با ارائه محصولات و خدمات نوآوری سهم خود را از بازار افزایش دهد.

Print Friendly, PDF & Email
استعدادهای داخلیمدیر بهره برداری سیمیدکوتوسعه ظرفیت‌های دانشیمحمد رضا شفیقیتحریم‌های اقتصادیافزایش تاب‌آوریشرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سنابادشرکت‌های دانش‌بنیان
پست قبلی
امکان ثبت نام دوره جدید خودرو وارداتی از طریق حساب‌های وکالتی بانک سینا
پست بعدی
بانک پارسیان، با تسهیلات قرض‌الحسنه، مسیر توسعه عدالت اجتماعی را هموار می‌سازد

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه