شنبه 18 مرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

ریل ذوب‌آهن اصفهان، نماد بومی‌سازی در تاریخ ایران

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد :

توسط منیرالسادات حسینی 19 دی 1403
19 دی 1403
89

به گزارش عصرسرعت ، عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما بهره‌گیری از ریل ملی در این پروژه‌ها و مزایای آن، حمایت از تولید در این مجتمع عظیم صنعتی، مطالبات ذوب‌آهن از شرکت ساخت و مباحثی از این قبیل را تشریح نموده است.

عباس خطیبی گفت : در راستای تکمیل شبکه ریلی کشور، مجوز ترک تشریفات 30 هزار ریل 60E1 با گرید R260  در سال جاری از سازمان برنامه و بودجه کشور برای سه محور ریلی ( میانه- اردبیل به طول 175 کیلومتر و پیشرفت فیزیکی 92 درصد که افتتاح آن انشاا… در سال آینده انجام می شود برای 27 کیلومتر باقی مانده از این محور  به 7 تن ریل نیاز داریم، راه آهن مبارکه- شهرکرد نیز که مراحل مناقصه و انتخاب پیمانکار آن هم انجام شده از پیشرفت کلی 55 درصدی برخوردار است و انشاا… ریل گذاری آن به زودی با ریل ذوب‌آهن آغاز می شود و اما کلان پروژه مهم در این بخش، راه آهن چابهار- زاهدان می باشد که در کریدوهای ریلی کشور واقع شده است.

ذوب‌آهن به تامین ریل، راه آهن چابهار- زاهدان توجه ویژه داشته باشد

وی ادامه داد : محدوده زاهدان تا خاش این محور در سال 1401 به طول 154 کیلومتر با ریل ملی افتتاح شد و مابقی این مسیر یعنی از چابهار تا خاش به طول 475 کیلومتر در دست احداث قرار دارد و به میزان 10 تن از این سبد ریلی 30  هزار تنی ذکر شده مربوط به راه‌آهن چابهار- زاهدان می باشد که با توجه به هدف گذاری وزارت راه و شهرسازی برای اتمام این پروژه تا پایان سال آینده، موضوعیت تامین ریل آن مهم بوده و لذا باید مورد توجه ویژه ذوب‌آهن اصفهان قرار بگیرد. 

مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به جاده‌ای

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص مزایای جایگزین نمودن حمل و نقل ریلی با نوع جاده‌ای به ویژه در این سه محور ریلی عنوان شده، اظهار داشت : احداث راه‌آهن و توسعه شبکه ریلی با توجه به ماهیت آن شرایطی را به وجود می‌آورد که سبب کاهش تصادفات و حمل و نقل ایمن،کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، فراهم نمودن امکان جا به جایی بارهای حجیم، تخریب کمتر جاده ها به ویژه بر اثر جابه جایی مواد معدنی و … را به دنبال دارد. این مزایا به ویژه در راه آهن چابهار- زاهدان با توجه به نقش ترانزیتی بالا و اتصال به بندر چابهار، بسیار حائز اهمیت است و صنایع و معدن کشور می توانند از مزایای این کلان پروژه ریلی بسیار منتفع شوند.

 عباس خطیبی اضافه کرد : در دو محور ریلی میانه – اردبیل و مبارکه- شهرکرد نیز با توجه به وجود صنایع فولادی و معدنی، توسعه شبکه ریلی بسیار حائز اهمیت و ظرفیت آفرین می‌باشد.

ریل ذوب‌آهن اصفهان، نماد بومی‌سازی در تاریخ ایران

وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی دانش تولید ریل به همت تخصص نیروی انسانی مجرب ذوب‌آهن اصفهان برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یک ظرفیت عظیم و ماندگار است، تصریح کرد : با توجه به تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان و همچنین نیاز پروژه‌های ریلی کشور به این نماد بومی‌سازی بزرگ در تاریخ ایران عزیزمان، بازاری مطمئن برای مصرف در داخل کشور و سپس انشاا… در بخش صادرات فراهم بوده لذا نیاز است رشد تولید ریل بیش از گذشته در برنامه کاری ذوب‌آهن اصفهان قرار بگیرد زیرا طبق قانون برنامه هفتم توسعه، ماده 56 آن احداث 3200 کیلومتر شامل خطوط اصلی ، فرعی و دو خطه‌ها برای ما تکلیف شده است و همچنین بیش از 2 هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور در دست احداث قرار دارد که پس از طی شدن مراحل زیرسازی آن‌ها ، انعقاد قرارداد خرید ریل صورت خواهد گرفت.

تامین مواد اولیه و تهاتر با ریل ذوب‌آهن

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در پاسخ به این سوال که اخذ مصوبه هیات دولت برای تهاتر سنگ آهن مرغوب با ریل ذوب‌آهن برای تجهیز خطوط ریلی کشور که در سال‌های گذشته مطرح بود، هم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد چنین پاسخ داد : ذوب‌آهن اصفهان با توجه به شیوه تولید متمایز با سایر فولادهای کشور برای تولید سبد متنوع محصولات به ویژه ریل به مواد اولیه پایدار نیاز دارد لذا در این خصوص از دو سال گذشته و در کمیسیون‌های زیربنایی دولت، وزارت راه و شهرسازی و همچنین سایر مراجع ذیصلاح، حمایت از تولید ذوب‌آهن و در نظر گرفتن یک مکانیزم موثر برای این شرکت مادر صنعتی مطرح بوده و هنوز هم این موضوع دنبال می شود تا انشاا… رشد تولید ریل ملی با دغدغه کمتر به ویژه در بخش مواد اولیه،  برای این مجتمع عظیم صنعتی که از یارانه انرژی هم برخوردار نیست، فراهم شود.

پرداخت مطالباتی که ذوب‌آهن اصفهان از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طی این سال‌ها داشته است نیز از جمله سایر سوالات بود که عباس خطیبی در مقام پاسخ به آن چنین گفت : در یک سال اخیر تلاش مان بر این بوده که بدهی ها و مطالباتی که ذوب‌آهن از مجموعه شرکت ساخت داشته را پرداخت کنیم و در حال حاضر در این بخش نسبت به سال‌های گذشته، در شرایط بهتری قرار داریم.

Print Friendly, PDF & Email
عباس خطیبیشرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورذوب‌آهن اصفهانریل ملی
پست قبلی
رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل:15500 دستگاه تاکسی فرسوده از سال گذشته تا کنون جایگزین شده است
پست بعدی
امضای تفاهم نامه‌ همکاری فیمابین شرکت تافکو و پارک علم و فن‌آوری استان خراسان رضوی

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه