یکشنبه 18 خرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

ذوب آهن اصفهان ریل قطارهای پر سرعت را داخلی سازی كرد

تاکید معاون علمی رئیس جمهور بر عزم دانش‌بنیان‌ها برای ساخت قطارهای پرسرعت:

توسط منیرالسادات حسینی 26 آذر 1403
26 آذر 1403
55

به گزارش عصرسرعت،  در تلاقی هفته پژوهش و فناوری و هفته حمل نقل، آیین افتتاحیه رام قطار ملی با حضور حسین افشین معاون علمی رئیس جمهور و علیرضا زاکانی شهردار تهران در محل شرکت واگن سازی برگزار شد و قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی برای تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز صبح خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این آیین افتتاحیه با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت : ریل های قطار پرسرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلی سازی شده و فناوری قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.

افشین در این مراسم طی سخنانی نخست به عقبه داشتن نسبت خود با این پروژه پرداخت و گفت: دو روز پس از اینکه در بیستم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حکم انتصاب معاونت علمی ریاست‌جمهوری را دریافت کردم، در جلسه‌ای با محوریت قطار ملی شرکت کردم. این جلسه برای من با نشست‌های معمول تفاوت ویژه‌ای داشت و به نوعی نوستالژیک بود؛ زیرا چیزی حدود بیست سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵، با این پروژه گره خورده بودم.

وی ادامه داد:  آن زمان گروه صنعتی  پلورسبز  کار انتقال فناوری را کلید زده بود و مدیر عامل وقت واگن سازی پلور سبز، مهندس طاهری از من خواست تا دوره ای آموزشی در این زمینه برگزار کنم.

از این رو، هفته ای یکبار برای آموزش نرم افزارهای مکانیک به زرند می رفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلی سازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و ساختیم.

وی ضمن اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ادامه دانشگاه علم صنعت برای انجام تست ها پای کار آمد و به خاطر دارم که تا یک ماه در خط با کیسه های شن و بدون مسافر واگن ها تست می شدند. آن زمان مهندس هاشمی شهردار بود و شاید اگر یک سال و نیم بیش‌تر در این سمت باقی می ماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار می‌نشست و واقعا جای تامل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان می برد!

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگن‌ها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با مؤلفه‌های ایرانی بود چراکه واگن ملی باید واجد مؤلفه های هویت ایرانی باشد و مردم ضمن احساس راحتی در آن، با آن احساس  همذات‌پنداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع تامین مالی این پروژه متمرکز شد و گفت: منابع تامین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.

به گفته او، چهل شرکت دانش بنیان در این پروژه همکاری داشته اند و نکته ای که نباید از نظر دور داشت، این است که پروژه های بزرگ، تکنولوژی ساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پرسرعت باشد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان این‌که به بلوغ خوبی در زمینه حمل‌ونقل رسیده‌ایم، افزود: در زمینه حمل‌و نقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومی‌سازی واقعی صورت گرفته است و شرکت‌های دانش ‌بنیان زیادی توانسته‌اند با کیفیت بالا در سطح بین ‌المللی محصولات خود را ارائه کنند.

معاون علمی رییس‌جمهور ادامه داد: من عقیده راسخ دارم در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است. اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاوریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور اتفاق بیوفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد.

به گفته او، مهم ترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را  کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم مهم ترین عامل در طراحی خودرو، پلتفرم آن است و اگر ما توانمندی طراحی پلتفرم داشته باشیم، اضافه و کم کردن به قابلیت های خودرو پیچیدگی خاصی ندارد؛ امروز مفتخرم بیان کنم که در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصه ها دنبال کنیم.

گفتنی است در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد.

این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نیز ارگان‌های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.

با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شده است.

Print Friendly, PDF & Email
رام قطار ملیشرکت واگن سازیهفته حمل نقلداخلی سازیآیین افتتاحیهذوب آهن اصفهانهفته پژوهش و فناوری
پست قبلی
مدیرعامل گروه مالی صبا تأمین منصوب شد
پست بعدی
ساخت مكانیسم شارژ هوپر گلوله آسیاب واحد گندله‌سازی در كارگاه اسكلت فلزی فولاد مباركه

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه