به گزارش عصرسرعت از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در گزارشهای ارتقاء توانمندیها و فعالان صنعت گردشگری، این سازمان به شروع دوره MBA مدیریت گردشگری کرده است. این دوره با دوره جامع MBA مدیریت گردشگری با عنوان و نظارت سازمان مدیریت صنعتی و کشاورزی با هدف برای طراحی خلأهای علمی و عملی در حوزه گردشگری طراحی شده و بهدنبال ایجاد بستری مناسب برای توسعه مهارتهای رهبری، نوآوری و بهرهوری در این صنعت است. با توجه به مهم ترین صنعت صنعت و نقش آن در اقتصاد کشور، این اقدام می تواند گامی در جهت بهبود کیفیت خدمات و افزایش رقابت در این صنعت باشد..
توانمندسازی مدیران از ضرورت علمی تا اقدامی
در این نشست، دکتر رضا کریمی دوره های عالی و آموزش مدیریت صنعتی در مورد ورود علمی به صنعت مدیر گردشگری با اشاره به این صنعت بسیار پرظرفیت و باارزش بیان کرد: ارزش بالای صنعت گردشگری و اینکه زحمات زیادی در این صنعت کشیده شده است. ، بر کسی پوشیده نیست. اما با وجود تلاشهای انجام شده، هنوز هم برای انجام کارهای علمی، عملی و جدید در این حوزه وجود دارد. سازمان مدیریت صنعتی این ضعف را می بیند و با تمرکز بر آموزش مدیران و فعالان صنعت صنعت قصد دارد توانمندی های لازم را برای ارتقاء کیفیت خدمات و توسعه صنعت ارائه دهد.
کریمی ادامه داد: سازمان مدیریت صنعتی در برگزاری این دوره، آموزش مدیران و فعالان صنعت بوده است. سازمان در بحث آموزش و ارتقای توان مدیران صنایع مختلف از جمله صنعت ریلی، معدن، ساختمان و گردشگری و… ورود کرده است. مدیر دوره های عالی و آموزش سازمان مدیریت صنعتی در پایان توانمندسازی مدیران و ارتقای بیزینس گردشگری را هدف از برگزاری دوره جامع MBA مدیریت گردشگری عنوان کرد و نسبت به نتایج نهایی در این دوره اظهار خوشبینی کرد.
سازمان مدیریت صنعتی خانه کسبکارهاست
مهندس مسعود لطفی مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی نیز به تاریخچه این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت صنعتی با هدف تربیت مربیان برای توسعه صنایع کشور ارائه شده است. لطفی همچنین از همایش حوزهایشهای تقویمی در مدیریت صنعتی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که پنجمین مدیریت صنعتی در حوزه نمایشگاه برگزار میشود.
وی به برنامههای آموزشی و پژوهشی و همچنین رتبهبندی در سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد و افزود: در رتبهبندی شرکتها(IMI100) و همچنین سازمانهای سازمانی که از سوی سازمان مدیریت صنعتی برگزار میشود، صنعت نقش کمرنگی داشته باشد که انتظار داشته باشیم این صنعت به این بخش برسد. . باید بدانیم کجا هستیم، کجا میرویم و قرار است در آینده کجا باشیم.
لطفی در پایان با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت صنعتی رسالت خود را در اختیار تشکلها و کسب و کارها قرار میدهد، گفت: این سازمان خانه مدیران صنعت و مدیران صنعت برای ارتقای این صنعت میتواند از سازمان استفاده کند.
زمینهسازی علمی برای رشد پایدار صنعت گردشگری
در ادامه دکتر محمدحسین جبلعاملی عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی به این پرسش پاسخ داد که چرا سازمان مدیریت صنعتی به سراغ برگزاری دوره MBA مدیریت گردشگری رفته است. جبلعاملی افزود: در حال حاضر جایگاه این دوره و نگاه علمی در حوزه گردشگری در کشور خالی است که نیاز به توجه بیشتر دارد. به مباحث فنی حوزه علمی در برخی دانشگاهها و مراکز آموزشی پرداخته شده اما در بحث بیزینس گردشگری کمتر کاری انجام شده است.
وی ادامه داد: هدف این است که با برگزاری دوره مدیریت کسب و کار تصمیمگیری استراتژیک را تقویت کنیم، بهرهمندی از سازمانی را بالا ببریم، به فناوری و نوآوری بپردازیم، به مهارتهای راهبری تصمیمگیری، رقابتپذیری ایجاد و مدیریت انطباق با تغییر. و تحولات این صنعت را بیاموزیم.
عضو هیأت علمی سازمان افزود: با توجه به پیچیدگیهای روزافزون صنعت گردشگری و سهم آن در اقتصاد کشور، ایجاد یک برنامه آموزشی جامع در این صنعت است.
وی توضیح مختصری درباره برنامه آموزشی این دوره ارائه کرد و در ادامه گفت: این دوره شامل ۳ واحد عمومی، ۱۷ واحد تخصصی، ۶ گرایش، ۲ واحد، ۲ واحد پایاننامه و ۲ واحد سمینار خواهد بود. همچنین برنامهریزی شده است که با مؤسسات و امور خارجی همکاری میکند تا دانشگاههای تجربی از مراکز آموزشی بینالمللی بهرهبرداری کنند.
جبلعاملی در پایان تاکید کرد: دوره MBA مدیریت گردشگری میتواند بهعنوان فرصتی مناسب برای توسعه مهارتهای مدیریتی در فعالیتهای گردشگری و با توجه به چالشها و نیازمندیهای موجود در این صنعت در کشور باشد.
سطحی نگری معزل بزرگ صنعت گردشگری
در ادامه این نشست غلامحیدر ابراهیم بای سلامی عضو شورای عالی میراث فرهنگی به نکات مهمی درباره نیاز به تحصیلات علمی و تخصصی در این حوزه اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت گردشگری به یک و نگاه جدید نیاز دارد، کمتر کرد: در حال حاضر، این صنعت در اولویت نیست و بیسوادی مفرط و سطحینگری بلای جان است. به گفته وی، تفکر انتقادی در این حوزه مانع از پیشرفت و توسعه صنعت واقعی گردشگری نشده است.
بای سلامی افزود: باید در دورههای آموزشی مربوط به گردشگری به آموزشهای علمی و کاربردی بازگردیم. وی همچنین بر ضرورت شناخت از شاخصهای صنعت بودن گردشگری کرد و گفت: گردشگری یک صنعت است و بهعنوان یک صنعت، ورودی و خروجی مشخصی دارد. کارخانههای صنعت گردشگری زیاد است و مهم است که بتوانیم منابع را به فرصت تبدیل کنیم.
وی به پتانسیلهای نهفته در منطقه گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به عبور یک میلیارد و 400 هزار نفر از مرزهای مختلف، دولتها نقشی را در ایفا میکنند. عضو شورای عالی میراث فرهنگی صنعت گردشگری همچنین برای ایجاد کسبوکارهای جدید بر نوآوری و فناوری فناوری کرد و گفت: این واقعیت است که اگر دانشآموختگان نتواند بعد از دورههای آموزشی، ثروت ایجاد کند، این آموزشها بیفایده خواهد بود. وی همچنین شش مؤلفه کلیدی برای صنعت توسعه صنعت را معرفی میکند که شامل معرفیها، حملونقل، اقامت، خوراک و پذیرایی، بازار خرید و صنایع دستی، و خدمات اختصاصی گردشگری میشود. بایسلامی در پایان سخنان خود بر لزوم توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در صنعت گردشگری در این کشور کرد و گفت: برای پیشرفت حوزه باید به آموزشهای تخصصی توجه کنیم تا بتوانیم با چالشهای موجود مقابله کنیم. او همچنین پیشنهادی کرد که با همکاری دانشگاهها و مؤسسات آموزشی میتواند دورههای آموزشی و کاربردی را برای فعالان این صنعت برگزار کند.
صنعت گردشگری و توسعههای بیشمار
در ادامه سیدمصطفی فاطمیکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و دستی نیز در اظهارات خود به نزدیکی مدلهای گردشگری به بازار صنایع داخلی کرد و گفت: یکی از راههای برونرفت از چالشهای موجود در صنعت گردشگری، ورود به موضوعات بازارمحور است. او بهویژه برای کشاورزی خوراک بهعنوان یک زمینه با بالا اشاره کرد و افزود: این حوزه پتانسیل خوبی دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرکل دفتر گردشگری داخلی همچنین برای این نکته مهم کرد که مدیریت مقصد هنوز بازاری ندارد، در حالی که پرداختن به این موضوع برای کشور ضروری است. فاطمی به بررسی های انجام شده اشاره کرد و اذعان داشت که مفهوم گردشگری در میان تصمیم گیری ها هنوز ناشناخته است.
اگر پیشنهاد داد به شهرداران و دهیاران داده شود، چرا که آنها میتوانند هدف را بهخوبی اجرا کنند. اطلاعرسانی و آموزش بهعنوان ابزارهای کلیدی در این زمینه مطرح هستند.
فاطمی در پایان بر ضرورت ایجاد با تصمیمسازان و فعالان صنعت صنعت را بررسی کرد و گفت: سازمان مدیریت صنعتی میتواند با ساختاری سازنده و هماهنگ، به توسعه این کمک کند.
وی با توجه به مهمترین روزافزون صنعت و نقش آن در توسعه کشور، راهاندازی دوره MBA مدیریت گردشگری یک اقدام ضروری است که میتوان به ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش توانمندیهای مدیران این حوزه کمک کند. سازمان مدیریت صنعتی است که با اجرای موفق این برنامه آموزشی، شاهد تحولات مثبت و ملموس در صنعت گردشگری ایران باشیم.
آسیب شناسی آموزش گردگری و بررسی بر حل چالش های صنعت، ضروروی است
در ادامه این نشست سعید داغستانی معاون دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری وزارت میراثفرهنگی بیان کرد، حدود ۲۰۰ موسسه آموزشی در سراسر کشور بیش از ۴۰ دوره تخصصی را بر اساس مصوبات وزارت میراثفرهنگی برگزار میکنند. بخش مهمی از موضوعات آموزشی در دل دانشگاهها قرار دارد، اما آموزشهای عملی باید در موسسات تخصصی نیز ارائه شود.
داغستانی نیاز دارد که محل آموزشهای گردشگری مورد بازنگری قرار گیرد و مشکلات موجود در این حوزه بهطور جدی بررسی شود. مدیران حوزههایی مانند گردشگری سلامت، مقاصد گردشگری و گردشگری، نیازهای علمی بیشتر است.
از دیگر چهره های حوزه گردشگری، دکتر محسن امامی شورای جامعه متخصصین گردشگری خوراک، دکتر علیرضا دژبد معاون گردشگری سازمان متخصصین و مدیران ایران، دکتر سیدعلیرضا کاظمی دولابی مشاور یونیدو در توسعه گردشگری ایران، دکتر ابوذر بابارضا مدیر باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو، دکتر مهنا نیک بین نایب رئیس باشگاه گردشگری خلاق یونسکو، دکتر امیراصلان زاده مدیر گروه هتلهای بانک آینده، دکتر حسینی نایب رئیس هیئت مدیره گروه هتلهای کوثر، دکتر امیری از گروه هتل های ایرنگردی و جهانگردی، دکتر عبدالعلی زاده معاون گروه هتل های پارسیان، در این نشست و رونمایی حضور داشتند.