جمعه 17 مرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

مدیرعامل سازمان منطقه ازاد ماکو: به کشورهای عضو اکو زمین جهت سرمایه‌گذاری در منطقه ماکو اختصاص داده می‌شود

توسط منیرالسادات حسینی 27 آبان 1403
27 آبان 1403
112

اختصاصی عصرسرعت، در حاشیه این نمایشگاه، حسین گروسی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ازاد ماکو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری عصرسرعت  درباره هدف از برگزاری این همایش گفت: این همایش زمینه آشنایی روش‌های نوین برای تأمین مالی را فراهم کرده است. یکی از برنامه‌های همایش 14 آذرماه آشنایی بیشتر کشورهای عضو اکو با دهکده لجستیک و جذب همکاری آنها است.

وی افزود: کشورهای عضو اکو که در ابتدا با همکاری کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه تأسیس شد در ادامه با افزوده شدن کشورهای هم مرز و آسیای میانه به 10 عضو رسید. برنامه دهکده لجستیک در منطقه ماکو راه‌اندازی خواهد شد تا این منطقه که یک منطقه استراتژیک است را توسعه بخشیده و با مشارکت کشورهای اکو به هاب اکو تبدیل شود.

گروشی با اشاره به استراتژیک و مهم بودن منطقه ماکو گفت: این منطقه یکی از مناطق بسیار مهم برای ارتباط کشورهای اوراسیا و عضو اکو هست که ما قصد داریم به منظور تبدیل کردن آن به یک دهکده لجستیک، 1720 هکتار که شامل راه آهن، فرودگاه و آزاد راه را به آن اختصاص دهیم. کشورهای عضو اکو می‌توانند در این منقطه سرمایه‌گذاری کرده تا ما به آنها آفیس و زمین اختصاص دهیم. در نتیجه به شیوه شایسته‌ای از ظرفیت آنها بهره‌مند شویم و در زمینه لجستیک، ترانزیت، تجارت، فرهنگی و گردشگری با یکدیگر همکاری کنیم. لازم به ذکر است همایش تهران اولین همایش بوده و همایش بعدی در 15 اردیبهشت در ماکو برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: ماکو با وجود ظرفیت‌های عظیم خود تا کنون به عنوان یک مقصد گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است. در این طرح ما از قابلیت‌های این منطقه استفاده کرده و با همکاری مشترک کشورهای عضو اکو از زمینه‌های فرهنگی، گردشگری، ورزشی همچون رود ارس استفاده می‌کنیم. با راه‌اندازی دهکده لجستیک، افراد می‌توانند در این منطقه اقامت کرده و از قابلیت‌های گردشگری، ورزشی و تجاری آن استفاده کرده و در کنار آن، یک سفر چند روزه به کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان و گرجستان داشته و مجددا برای فعالیت خود به منطقه ماکو باز گردند درحالی که هزینه پایینی را پرداخت کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ازاد ماکو درباره قابلیت های این منطقه که در طرح دهکده لجستیک مورد توجه قرار خواهد گرفت نیز گفت: ورزش یک زبان بین‌المللی است و منطقه ماکو با داشتن قابلیت‌هایی همچون سد ارس زمینه ارائه خدمات ورزشی آبی و ورزش‌های هوایی و سواری را در کنار خدمات گردشگری، تجاری و ترانزیت دارد. از سوی دیگر، ما می‌توانیم این منطقه را به یک منطقه آزاد عملی دانشگاهی با همکاری کشورهای مختلف تبدیل نماییم تا با ارائه آموزش‌های دانشگاهی برای مقاطع کارشناسی ارشد به بالا، دانشجویان خود را در داخل با هزینه کمتر آموزش دهیم به جای اینکه آنها به دانشگاه‌های مختلف بین‌المللی که در حال حاضر در ترکیه قرار دارند، حضور به عمل آورند.

مدیرعامل سازمان منطقه ازاد ماکو در جواب این سوال که برنامه راه آهن در منطقه با چه هدفی طراحی شد و تاکنون چه پیشرفتی داشته است نیز گفت: برنامه راه آهن در منطقه لجستیک ماکو یک موضوع فراملی است. همان طور که می‌دانیم کشور چین یک کولیدور شرق به غرب به نام ابیلت ارود طراحی کرده است که 4 شاخه دارد و برای آن 1200 میلیارد دلار هزینه کرده است. شاخه شمالی آن مربوط به منطقه روسیه و اوکراین است که به دلیل جنگ در ان، فعلاً متوقف شده است. شاخه شرقی که به کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان مربوط می‌شود نیز به دلیل درگیری میان ارمنستان و آذربایجان متوقف شده است. شاخه جنوبی آن از کشور ایران می‌گذرد که خوشبختانه دستگاه‌های مختلف و سازمان‌های ذی‌ربط همچون سازمان محیط زیست و شرکت راه آهن موافقت نموده و این طرح را مصوب کردند. خط ریلی چین از سرخس عبور کرده و در منطقه ماکو به سمت دهکده لجستیک رسیده و از آن عبور می‌کند تا به سمت چشمه ثریا که نقطه اتصال ایران و ترکیه است، حرکت نماید.

گروسی تصریح کرد: خوشبختانه با تصویب این طرح در سازمان‌های مربوطه، این طرح به 4 پروژه اولویت‌دار کشور تبدیل شده است تا کریدور میانی را بسازیم. در هفته گذشته بازدیدهایی از سوی شرکت راه آهن و سازمان محیط زیست از منطقه ماکو و دهکده لجستیک صورت گرفت و مشاور نیز طرح لازم را تهیه کرد. امیدواریم با اخذ ماده 23 بتوانیم این طرح را اجرایی نماییم.

لازم به ذکر است؛ که منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو علاوه بر هم‌مرزی با ترکیه و نخجوان ، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب (رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا می باشد. و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شدهای تجاری و سیاسی بین ایران و اروپا از این محور می باشد. فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین ودریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی گذارد که این منطقه اقتصادی ترین گلوگاه دررقابت با راه دریایی شرق وغرب در خشکی است.

Print Friendly, PDF & Email
حسین گروسیدهکده لجستیکسازمان منطقه ازاد ماکونمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۴استراتژیک
پست قبلی
برگزاری نشست مشترک سرمایه گذاران منطقه ویژه خلیج فارس با ایمیدرو
پست بعدی
چهارمین جلسه هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه