به گزارش عصرسرعت از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور،
** ریشه جنگ تحمیلی مبتنی بر ارزشها و سنتهای الهی بود که آن را مقدس کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه هفته دفاع مقدس را به ملت ایران به ویژه به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران تبریک گفت و افزود: اساساً سختی و خشونت در جنگ به چشم میخورد اما جنگ تحمیلی برای ما یک دفاع مقدس بود. از این جهت دفاع بود که ما هرگز آغازکننده این جنگ نبودهایم و در برابر یک تهاجم ناجوانمردانه دفاع کردیم.
وی اضافه کرد: این جنگ از این جهت برای ما مقدس بود که ریشه آن مبتنی بر ارزشها و سنتهای الهی بود. اگر امروز نیز بخواهیم از تجربه دفاع مقدس استفاده کنیم، در همه بخشها از جمله حکمرانی اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، امنیتی و دفاعی کشور تنها شرط آن این است که ارزشهای دفاع مقدس را مبنا قرار داده و آن را حفظ کنیم چرا که آنها هیچگاه کهنه نمیشوند و علت آن نیز این است که برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و سنتهای الهی است.
** همه موضوعات دفاع مقدس، درسی بزرگ برای ما است
دکتر قالیباف ادامه داد: این ارزشها است که کارآمدی را به دنبال دارد و از مشکلات گرهگشایی میکند. هفته دفاع مقدس فرصتی برای ذکر یاد و نام شهدا است و کمک میکند از این ارزشها غافل نشویم. همین چفیه که بهعنوان یک نماد بر گردن ما قرار دارد، گاهی حفظ جان میکرد و گاهی زمینه آسایش بود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: هر موضوع کوچک و بزرگی در دفاع مقدس برای ما درس است. روزی که جنگ تحمیلی را تبدیل به دفاع مقدس کرده و ایستادگی کردیم، حداکثر ابزاری که در دست داشتیم و با آن میتوانستیم دشمن را مورد حمله قرار داده و از خود دفاع کنیم، آتشی با برد کمتر از ۱۵ کیلومتر بود که تقریباً هیچ به حساب میآید. مهمات همان نیز جیرهبندی بود.
** وظیفه ما ورود به عرصه اقتصادی کشور با باورهای دفاع مقدس است
وی ادامه داد: زمانی که قرار بود عملیات آغاز شود، میدانستیم هر قبضه سلاح در یک شبانه روز حداکثر ۷۰ گلوله میتواند بزند از این رو رزمندگان شلیکهای خود را جیرهبندی میکردند لذا اگر امروز به این قدرت رسیدهایم که میتوانیم موشکهایی با برد ۲ هزار کیلومتر و نقطه زن داشته باشیم، در ابعاد مختلف خود ثمره همان ارزشهایی است که پای آن ایستادیم.
دکتر قالیباف تأکید کرد: امروز نیز ما مکلف هستیم با باورهای رزمندگان دفاع مقدس در عرصه اقتصادی کشور ورود کنیم و مسائل را پیش ببریم.
** دیوان محاسبات در حکم چشم و مغز حاکمیت نقش مؤثری در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها دارد
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه از مدیران، حسابرسان، دادرسان، رؤسای شعب در تهران و استانها که صدا و تصویر جلسه را از طریق وبینار دریافت میکنند تشکر کرد و گفت: از آقای کامیار که مسئولیت دادستانی دیوان محاسبات را در دوره یازدهم مجلس بر عهده داشتند تشکر کرده و برای آقای محمدی که از حقوقدانان برجسته و نمایندگان ادوار مجلس بوده و اکنون با رأی نمایندگان بهعنوان دادستان دیوان محاسبات وارد عرصه شدهاند آرزوی توفیق میکنم.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت دیوان محاسبات عنوان کرد: اگر ما در بخشهای مختلف حکمرانی از جمله حوزه مسائل پولی، مالی و حوزه بودجه دقت کنیم به این باور میرسیم که بودجه دولتی نیست بلکه بودجه مردمی است چرا که به صورت مستقیم در زندگی مردم اثر میگذارد از این رو باید بدانیم نوع عملکرد و تصمیمگیری ما میتواند زندگی مردم را دچار تأثیر کند از این رو دیوان محاسبات حکم چشم و مغز مجموعه را دارد که باید بتواند به درستی به تصمیم گیریها و حکمرانیها جهت بدهد.
** اطلاعرسانی انحرافات بودجهای دستگاهها به مردم نقش مهمی در بازدارندگی دارد
دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات به درستی عمل کرد ما میتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را به درستی تشخیص دهیم که آن را تقویت و اصلاح کنیم، گفت: وظیفه سنگینی بر دوش ما در مجلس و شما در دیوان محاسبات است. امروز شفافیت لازم آنگونه که باید و شاید وجود ندارد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور در ادامه تصریح کرد: ضمن اینکه از برگزاری جلسه هیأت عمومی و نحوه اطلاعرسانی آن تشکر میکنم باید بگویم که مردم باید در جریان همه ایرادات باشند و دستگاهها و سازمانها باید بدانند که عملکرد مالی آنها به صورت شفاف بوده و مردم انحراف از بودجه آنها را متوجه میشوند که خود نقش مهمی در بازدارندگی دارد. ما در مجلس باید در حوزه قانونگذاری دقت کنیم که قوانینی به تصویب برسد که امکان اجراسازی آن در دستگاهها وجود داشته باشد.
** گزارشهایی با اطلاعات غیرشفاف و غیردقیق باعث تصمیمگیریهایی میشود که خسارات جبرانناپذیری به حاکمیت وارد میکند
وی با تأکید بر اینکه اگر گزارشهای تحلیلی مبتنی بر اعداد و ارقام که در دیوان محاسبات انجام میشود براساس موضوع جهت گیری شده و اولویت بندی شوند میتوانند در تصمیمسازی و تصمیمگیری مسئولان رده اول کشور اثرگذار باشند، عنوان کرد: گاهی شاهد گزارشهایی مفصل با اعداد و ارقامی هستیم اما زمانی که تحلیلی مبتنی بر این دادهها به صورت کاملاً دقیق و شفاف ارائه شود، تصمیم گیریهای درست را هدایت میکند.
دکتر قالیباف اضافه کرد: زمانی که تصمیمات درست با شفافیت اتخاد شود، نیاز نیست با چاپ اوراق مالی هزینه به کشور وارد کنیم در شرایطی که به همان میزان نقدینگی در خزانه داریم و همه اینها ناشی از بیاطلاعی و یا ناشیگری است که گناهی نابخشودنی بوده و خسارتهای غیرقابل جبرانی به حاکمیت وارد میکند. در حقیقت تصمیمسازی و تصمیمگیری درست است که ما را به عدالت میرساند و همین گزارشها است که ما را به عدالت نزدیک میکند اما هرچقدر از این منابع و مصارف فاصله بگیریم و اطلاعات شفاف و دقیق نباشد، کار درست پیش نمیرود.
** تصمیمگیری غلط به صورت آگاهانه، فاجعهآمیز خواهد بود/ نقش کلیدی دیوان محاسبات در محافظت از انفال و بیتالمال
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه فاجعه زمانی رخ میدهد که آگاهانه، تصمیمات غلط بگیریم، گفت: همین باعث بروز شرایط سخت اقتصادی میشود. امروز با محدودیت منابع مالی مواجه هستیم اما در همین شرایط نیز باید منابع موجود را به درستی هزینه کنیم. ما باید بپذیریم به همان میزانی که امروز از منابع خود استفاده میکنیم، در حال هدررفت منابع هستیم. این حرف، حرف سخت و تلخی است اما واقعیت دارد و اگر تصور کنیم افراد دیگری باید آن را حل کنند سخت در اشتباه هستیم که البته دولت و مجلس در این حوزه مؤثر است و نقش دیوان محاسبات نیز کلیدی است تا از بیت المال و انفال محافظت کند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت قانون برنامه هفتم توسعه کشور گفت: برنامه هفتم توسعه بالاترین سند کشور است. این برنامه با خرد جمعی تدوین و تصویب شده که نظرات دولت، مجلس و خبرگان در آن لحاظ شده است. قطعاً برنامه بیعیب و نقصی نیست اما در مقایسه با برنامههای گذشته، این برنامه بسیار کماشکالتر بوده و واقعیتر و قابل اجراتر است.
** گزارشهای دیوان محاسبات باید بتواند بودجهنویسی را در مسیر درست قرار دهد
دکتر قالیباف با بیان اینکه بند ب و پ ماده ۱۳ برنامه هفتم پیشرفت نحوه عملکرد دیوان محاسبات را بسیار کلیدی کرده است، افزود: ماده ۱۳، دیوان محاسبات را جهت دهی کرده تا گزارشهای خود را به گونهای تدوین کند تا نتیجه آن بودجه نویسی را در مسیر درست قرار دهد. دولت نیز بودجه خود را باید براساس اولویتهای برنامه قرار دهد و دیوان محاسبات نیز باید حتماً منطبق بر برنامه هفتم شاخصها را تدوین کند.
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه با تأخیر و در تیرماه ابلاغ شد، گفت: اما قطعاً در همین سال نخست اجرای برنامه باید گزارشهای دیوان براساس قانون برنامه هفتم باشد.
** شفافیت مالی مانع تحرک تجاری در رفتار مالی شرکتها با بانکهای عامل نشود
وی در ادامه با بیان اینکه شفافیت مالی نباید مانع تحرک تجاری در رفتار مالی شرکتها با بانکهای عامل شود، عنوان کرد: اگر قرار است شرکتها سودده باشند نباید مانع کار آنها شد اما از سوی دیگر منابع به ویژه در حوزه نفت و معدن مورد کنترل و حسابرسی باشد.
دکتر قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه نباید شجاعت را از مدیران امین و قوی بگیرید، گفت: این نقطه، تفاوت میان نظارت هوشمند با نظارت کور است. نباید به جای دستگیری، شاهد مچگیری شویم.
** دیوان محاسبات در عین برخورد با مدیران خائن، نشان دهد که حامی مدیران قوی و امین است
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به سابقه ۴۰ ساله مدیریتی خود، یادآور شد: باید به مدیران قوی و امین فرصت داده و از آنها حمایت کنید و حتماً با مدیرانی که خیانت میکنند و از بیعرضگی، بیت المال را به هدر می دهند به شدت برخورد کنید اما این موضوع باید مشهود باشد که در حال حمایت از مدیران قوی و امین هستید.
وی ادامه داد: برخی مدیران قوی را میشناسم که به دلیل مشکلات امروز، در تصمیمیگیری تردید دارند و کمتر شانه زیر بار مسئولیت میدهند لذا باید کاری کنیم که آنها مسئولیت پذیر باقی بمانند و ما نیز با آنها همکاری کنیم. مدیرانی که دست به هیچ کاری نمیزنند، الزاما افراد خوبی نیستند چرا که خروجی نداشته و کارآمدی کار آنها مشخص نیست. دیوان محاسبات باید این موضوع را بهصورت ویژه دنبال کند به این شکل که از مدیران امین و قوی همانطور که از برخی مدیران ناکارآمد بازخواست میکند، تقدیر کند.
** مدیران نباید احساس کنند عدم تصمیمگیری کمهزینهتر از تصمیمگیری است
دکتر قالیباف ادامه داد: قطعاً برخی مدیران هستند که نیاز به تذکر دیوان محاسبات دارند که اگر به این تذکرات توجه کنند مؤثر هستند اما اگر این خصلت را ندارند نباید از آنها دفاع کرد که قطعاً قوی و امین نیستند. مدیران دستگاهها باید بدانند که اگر درست عمل کنند، مسئولان بالادستی به ویژه دیوان محاسبات پشت آنها هستند.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نباید مدیران را به سمتی برد که احساس کنند تصمیم نگرفتن برایشان هزینهای ندارد و تصمیمگیری هزینه بردار است، گفت: همه ما در مجلس و دیوان در تصمیم گیریها سهیم هستیم و باید برای اصلاح امور تلاش کنیم.
** قوانین باید نرمافزار اجرای قانون داشته باشند تا شاهد قانونشکنی نباشیم
دکتر قالیباف با بیان اینکه برخی قوانین امکان اجرا ندارد اما الزام آور شده است، گفت: وقتی قانونی اجرا نشود، حرمت قانون شکسته میشود و قانون شکنی عادت میشود لذا باید به این موضوع توجه شود. اگر نرم افزار اجرای قانونی وجود ندارد نباید آن را الزام آور کرد. گاهی هم این ضمانت اجرا وجود دارد اما میل به اجرای آن وجود ندارد که نباید از آن گذشت که تبدیل به رویه میشود. مثال آن نیز بند ز تبصره ۶ است که ۳ درصد توازن منابع آن که برای حوزه تولید و اشتغال است از ردیفی که مربوط به آن نیست برداشته می شود که نیاز به چاره اندیشی دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در حوزه واگذاری اوراق مالی در شرایطی که نقدینگی و رسوب داریم، عنوان کرد: گزارشهای موردی و تخصصی متعددی از سوی دیوان ارسال میشود که جای تشکر دارد. براساس این گزارشها، ما به بانکهای عامل فشار میآوریم و آنها از بانکهای عامل برداشت میکنند و بانک مرکزی نیز با درصد بیشتری اعتبار میدهد و بعد برای هزینه کرد آن مجلس و دولت باید چاره اندیشی کنند.
** اشتباه تصویب ۱۳۰ همت اوراق مالی در شرایط رسوب نقدینگی در دولت
وی در ادامه با بیان اینکه در زمانی حدود ۱۰۰ همت رسوب مالی و نقدینگی داشتیم در حالی که دولت ظرفیت استفاده از آن را داشت، عنوان کرد: در چنین شرایطی دولت اقدام به تصویب ۱۳۰ همت اوراق مالی آن هم در اسفندماه کرد که بدترین زمان بود و فشار به بانکها برای برداشت وارد آمد، در حالی که در همان لحظه شاهد ۱۰۰ همت رسوب منابع در حسابهای دولتی بودیم که نباید آن را دید و رد شد.
دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه این موضوع با حضور رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفت که دستگاههای نظارتی به آن ورود کنند، اظهار داشت: اصلیترین دستگاه نظارتی کشور، دیوان محاسبات است که باید به آن کمک کنیم و دیوان محاسبات باید تلاش کند تا دستگاه ها را در مدار قرار دهد.
** انضباط مالی با شفاف سازی به دست میآید
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به موضوع ۳۷۶ شرکت دولتی که باید به حجم فعالیتهای مالی آن توجه شود، عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این شرکتها زیانده هستند اما حدود ۷۴ درصد گردش مالی دقیقاً در ۹ شرکت از این ۳۷۶ شرکت انجام میشود. مهمترین این ۹ شرکت رابطین پولی نفت و دولت است که باید متمرکز بر آن شویم.
وی افزود: اگر شفاف سازی نباشد، نمی توانیم انضباط مالی را شاهد باشیم از این رو دیوان محاسبات باید کار خود را در مدار انجام دهد.
** رفتار دولتی با حوزه هدفمندی اشتباه است
رئیس مجلس شورای اسلامی سازمان در ادامه تصریح کرد: هدفمندی یک حساب و یک شرکت است اما ما قصد داریم یک رفتار دولتی با آنها داشته باشیم که اینگونه نمیتوان از آن انتظاری داشت و اینجا است که نقش دیوان به عنوان اصلاح کننده ساختار دیده میشود.
در این جلسه تعدادی از مدیران و حسابرسان دیوان محاسبات کشور گزارشی از عملکرد این دیوان به ویژه در حوزه حسابرسی منابع و کنترل مصارف تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ ارائه کردند.
در این جلسه همچنین از علی کامیار دادستان سابق دیوان محاسبات کشور تقدیر به عمل آمد. هم اکنون داوود محمدی با رأی مجلس به عنوان دادستان این دیوان مشغول فعالیت است.
انتصاب ندا علایی نیز در این نشست به عنوان اولین حسابرس خانم دیوان محاسبات کشور اعلام شد. وی حسابرس کل دیوان محاسبات در وزارت امور خارجه خواهد بود.