پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

شاهراه جدید پارسی| جزئیات رقابت سنگین ترانزیتی در خاورمیانه/ ورود عربستان به رقابت با ایران برای ترانزیت هند

توسط منیرالسادات حسینی 29 آبان 1401
29 آبان 1401
93

رقابت نفس‌گیر در کسب سهم بیشتر از ترانزیت در منطقه، میان سه کشور ایران، عربستان و ترکیه است، در این بین با توجه به چالش‌هایی مثل زیرساخت و..، جذب سرمایه‌گذاری خارجی ذیل “نظم جدید” می‌تواند نقش مهمی برای توسعه کریدورهای اقتصادی ایران داشته باشد.

موضوع توسعه کریدورهای اقتصادی بحثی است که تاریخ طولانی در شکل‌دهی مناسبات تجاری و امنیتی ایران دارد. از گذشته یکی از محورهای اصلی اقتصاد ایران گسترش تجارت میان شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب بوده است. طی سال‌های اخیر نیز تاکیدات زیادی بر این موضوع مطرح شده است.

در حال حاضر و بعد از تغییر کلان رویکردهای اقتصادی کشور بعد از شکل گیری ایده نظم جدید، به نظر می‌رسد که فرآیندهای اجرایی برای گسترش کریدورهای اقتصادی در ایران سرعت بیشتری به خود گرفته است. طی یک سال گذشته، در ابتدا روسیه برای بهره‌مندی از منافع ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک کریدور شمال-جنوب و سپس چین برای فعال کردن مسیر آسیای میانه کریدور شرق به غرب ذیل ابر پروژه راه ابریشم جدیدBRI -وارد ایران شدند.

ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه اقتصادی با تاکید بر تجارت از محور عرض جغرافیایی خود- شرق به غرب، فعال بوده است. این درحالی است که در دنیای جدید به لحاظ توسعه روابط تجاری ارتباط تهران به عنوان پایتخت با چهار نقطه شامل مکران، باب المندب، قفقاز و مدیترانه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. جدای از توجه ویژه‌ای که اخیرا به ناحیه قفقاز و مکران و باب المندب شده که به یاد داشته باشیم کشور ما سابقه حضور تاریخی در مدیترانه را دارد. در این مسیر راه آهن شلمچه_ بصره می‌تواند یکی از محورهای اتصال ایران به مدیترانه باشد. در کنار این موارد،‌ مثلث طلایی تنگه مالاکا، مکران و باب المندب به لحاظ ژئوپولتیک باید مورد توجه جدی سیاست‌گذاران کشور باشد.

دیپلماسی اقتصادی , سرمایه‌گذاری خارجی , پرونده شاهراه جدید پارسی ,

رقابت سنگین رقبای منطقه‌ای ایران در حوزه کریدورهای اقتصادی

 رقبای ایران نیز به طور جدی در حال پیگیری منافع خود هستند. به طور مثال دالان عرب به منظور دور زدن ظرفیت ترانزیتی ایران ذیل کریدور آسیای میانه جاده ابریشم جدید به وجود آمده و توسط کالاهای هندی‌ توسعه خواهد یافت. این کریدور یک کریدور غذایی-کشاورزی است. در این بین ایران باید یک کریدور جدید طراحی و اجرا کند.

الف) در صورتی که برنامه و طرح درستی برای استقاده از ظرفیت منطقه مکران وجود داشته باشد طراحی یک کریدور جدید که ایران در مرکز آن قرار دارد، محتمل به نظر می‌رسد. در عین حال اشتباه در این مسیر می‌تواند به دست رفتن ظرفیت‌های ژئوپلتیک کشور منجر شود.

ب) در خصوص خط راه آهن صلح رژیم صهیونیستی باید گفت که این رژیم جعلی در تلاش است تا مدیترانه را به عمان وصل کند. در مقابل اما اگر بتوانیم چابهار را احیا کنیم این طرح دشمن نابود خواهند شد.

ج) در مورد کریدور شمال-جنوب، محورهای مهمی وجود دارد که طی یک سال اخیر حساسیت‌های ویژه‌ای نیز در مورد آنها به وجود آمده است، نمونه این موضوع ارتباط زمینی ایران و ارمنستان است. در این خصوص مقام معظم رهبری فرمودند که ارتباط تاریخی ما با ارمنستان نباید قطع شود.

رقابت نفس گیر ایران- ترکیه در کریدور آسیای میانه کمربند راه چینیها

1-چین به عنوان یک راهبرد امنیتی- اقتصادی بلند می‌خواهد به دریای مدیترانه دسترسی پیدا کند، بر این اساس بعد از تحولات عمیق ژئوپلتیک در غرب روسیه و منطقه قفقاز، راه آهن سراسری غرب به شرق ایران می‌تواند یک مسیر مطمئن برای تحقق راه ابریشم نوین باشد. همانطور که در گزارشهای قبلی اشاره شد، چین از این جهت به سرمایه‌گذاری در مسیرهای زمینی تمایل نشان داده است که از سوی تنگه مالاکا احساس خطر می‌کند و نمی‌خواهد سیاست‌های تجاری خود را تنها مبتنی بر این مسیر پیش ببرد.

فراموش نکنیم که کشور ترکیه به عنوان مهمترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه، با بازطراحی کریدور لاجورد و تشکیل اتحادیه کشورهای ترک، تلاش گسترده سیاسی- اقتصادی را برای جذب سهم بیشتری از کریدورهای اقتصادی راه ابریشم چین در دستور کار قرار داده است.

البته به عقیده کارشناسان باید ارتباط ایران و چین به گونه‌ای مدیریت شود که این رابطه مبتنی بر الگوی همکاری و رقابت شکل بگیرد و تداوم پیدا کند. باید در نظر داشت که چین در حال سرمایه‌گذاری در مسیر اتصال زمینی به غرب است در نتیجه اگر نتوانیم سهم خود را از این مسیر به دست بیاوریم ظرفیت‌های استراتژیک و ژئوپوتیک ایران در میان مدت از بین خواهد رفت. یکی از پیشنهادهایی که می‌توان در خصوص ارتباط با چین مطرح کرد، توجه به تقویت کریدور اقتصادی شرق و غرب دریای خزر است. ما این امکان را داریم تا براساس دو کریدور مختلف با چین وارد تعامل اجرایی شویم.

ورود بی سر صدای عربستان به رقابت با ایران در حوزه ترانزیت کالاهای هندی

2-هند نیز نسبت به اتصال به اروپا از مسیر ایران و روسیه تمایل دارد این درحالی است که دیگر رقیب منطقه‌ای ایران یعنی عربستان صعودی طراحی گسترده اقتصادی برای اتصال هند به مدیترانه از طریق کریدور عرب- مد را روی میز گذاشته است. در نهایت باید به این موضوع توجه داشت که ممکن است با توجه به ظرفیت عمیق ژئوپولتیک ایران ضمن لحاظ کردن سیاست‌گذاری‌های درست، مسیر حرکت کالاهای دو قدرت نوظهور چین و هند به سمت مدیترانه از کریدورهای ایرانی عبور کند.

دیپلماسی اقتصادی , سرمایه‌گذاری خارجی , پرونده شاهراه جدید پارسی ,

Print Friendly, PDF & Email
ترانزیتترانزیت کالاهای هندیترانزیتی در خاورمیانهترکیهراهبرد امنیتی- اقتصادیشاهراه جدید پارسیکریدور آسیای میانهکمربند راه چینیهامقام معظم رهبری
پست قبلی
فخاری استاندار تهران شد
پست بعدی
جزئیات تعطیلی برخی مدارس استان تهران به علت آلودگی هوا

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه