جمعه 17 مرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

جهت گیری روشنی در حوزه بالادست در کشور نداریم/ واردات و تامین مواد اولیه؛ چالش اصلی صنعت فولاد

رئیس برنامه جامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در حوزه پایین دست صنعت فولاد جهت گیری صنعت کشور مشخص است. اما جهت گیری روشنی در حوزه بالادست نداریم و این چالش اصلی در حو زه بالادست است.

توسط منیرالسادات حسینی 24 اسفند 1402
24 اسفند 1402
98

اختصاصی عصرسرعت، آقایی، رئیس برنامه جامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: چالش اصلی که صنعت فولاد با آن مواجه است، موضوع تامین مواد اولیه است. شاید کمتر از 14 سال آینده با روندی که در حوزه بالادست صنعت فولاد سرمایه گذاری کردیم می توانیم امیدوار باشیم که مواد اولیه داشته باشیم. این موضوع کار را سخت می کند. به اضافه اینکه منابع ما از سطح به عمق تغییر جهت داده است. در کنار آن در حوزه فولاد عمده معادن ما از حالت مگنت به حمات تبدیل شدند که این مساله نیز استخراج خاص خود را نیاز دارد تا به کنسانتره آهن برسیم.

وی ادامه داد: در حوزه پایین دست صنعت فولاد جهت گیری صنعت کشور مشخص است. اما جهت گیری روشنی در حوزه بالادست نداریم و این چالش اصلی در حو زه بالادست است. قطعا موارد مختلفی را دست به گریبان هستیم. شاید یکی از چالش های اصلی واردات و تامین از خارج است که هم نیازمند شرایط سیاسی مناسب با سایر کشور ها و رقباست و هم نیازمند توسعه در حوزه حمل و نقل دریایی است.  برای اینکه واردات از نظر هزینه حمل به صرفه باشد، باید کشتی هایی را با ظرفیت 400 تا 450 هزار تن واردات سنگ آهن داشته باشیم تا از نظر اقتصادی زنجیره تولید ما را بهره ور کند. در صورتی که اگر ظرفیت کل بنادر کشور را بررسی کنیم بیش از 200هزار تن برای ما امکان پذیر نیست. بنابراین برای پهلوگیری کشتی های بزرگ در واردات با چالش مواجه هستیم.

آقایی در این باره بیان کرد: شاید یکی از منابع سهل الوصول و دسترسی راحت از نظر حمل و ارتباط زمینی کشور افغانستان باشد. در این حوزه نیز نیازمند این هستیم که روابط سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی هستیم. بعد همزبانی که بین ما وجود دارد، می تواند به ما کمک کند که صنعت فولاد کشور دچار چالش نشود. ما در همه این حوزه ها اقداماتی انجام دادیم و تلاش می کنیم با تعامل با شرکت های داخلی و شناسایی فرصت ها در حوزه تامین و حوزه مصرف در شرکت فولاد مبارکه به نقطه اطمینان قابل قبولی برسیم و پایداری و تداوم تولید را داشته باشیم.

رئیس برنامه جامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به برنامه های شرکت در سال آتی گفت: فولاد مبارکه با توجه به سابقه خوبی که در حوزه سرمایه گذاری، تولید و بهره وری درکشور دارد، می توان گفت یکی از بنچ مارک ها در صنعت فولاد کشور است. از طرفی نیز برای بسیاری از صنایع دیگر درایور است. سرمایه گذاری هایی در حوزه پایین دست داریم. مثلا خط نورد گرم ما در مراحل نصب و پیشرفت پروژه است. همچنین، در حوزه بالادست نیز تلاش می کنیم. در تامین  مواد اولیه برنامه هایی داریم تا بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم. از نظر منابع مالی باتوجه به شرایط بودجه ای شرایط خوبی داریم. باتوجه به پتانسیلی که در مجموعه وجود دارد، در تکمیل زنجیره های تولید و تامین مواد اولیه پروژه هایی را تعریف کردیم. همچنین، در کنار آن کار بزرگی که داریم انجام می دهیم موضوع حامل های انرژی و زیرساخت هاست. نیروگاه سیکل ترکیبی و خوزشیدی را در دست احداث داریم. با راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه احداث خط ریل و تامین لوکوموتیو همکاری هایی انجام دادیم. اینها هزینه زیادی برای دولت دارد. در موضوع زیرساخت، توسعه پایین دست محصولات زنجیره تخت و توسعه محصولات بالادستی پلن هایی است که در سال 1403 بخشی به بهره برداری می رسد و نیز بخشی دیگر در سال های آتی به بهره برداری خواهد رسید.

Print Friendly, PDF & Email
چالش های اصلی وارداتحوزه فولادمهندس آقایی رئیس برنامه جامعتامین مواد اولیهسرمایه گذاریسنگ آهنشرکت فولاد مبارکه اصفهانصنعت فولاد
پست قبلی
ذوب آهن اصفهان پیشرو در فعالیت های ایمنی ، بهداشت و محیط زیست
پست بعدی
ثبت رکورد تولید سالانه در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه