جمعه 17 مرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

چگونه اتحادیه اروپا بر شرکت‌هایی که مدعی عملکرد «سبز» هستند، نظارت می‌کند؟

توسط منیرالسادات حسینی 4 بهمن 1402
4 بهمن 1402
128

به گزارش عصرسرعت از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران و به نقل از سایت خبری پارلمان اروپایی، در راستای حمایت بهتر از حقوق مصرف‌کننده، تشویق شرکت‌ها به اتخاذ تصمیمات سازگار با محیط زیست و ترویج یک نظام اقتصادی چرخشی مبتنی بر استفاده مجدد و بازیافت مواد به منظور کمینه کردن پسماندها، پارلمان اروپا در حال به روز رسانی قوانین موجود در مورد فعالیت‌های تجاری-تبلیغاتی و حمایت از مصرف‌کنندگان است.

ممنوعیت سبزشویی

«طبیعی»، «سازگار با اکوسیستم»، «سازگار با محیط زیست» و … برچسب‌هایی هستند که بر روی بسیاری از محصولات دیده می‌شوند، اما اغلب این ادعاها اثبات نمی‌شوند. به همین منظور، اتحادیه اروپا مایل است اطمینان حاصل کند که تمام اطلاعات مربوط به تأثیر یک محصول بر محیط ‌زیست، ماندگاری، قابلیت تعمیر، مواد تشکیل دهنده، نحوه تولید و استفاده از آن مورد تأیید منابع موثق باشد.

سبزشویی چیست؟

به هر اقدامی که منجر به ایجاد تصور غیرواقعی از آثار زیست‌محیطی یک محصول یا ارائه اطلاعات نادرست در مورد مزایای آن شود، به‌طوریکه مصرف‌کننده را گمراه کند، «سبزشویی» می‌گویند.

برای دستیابی به این مهم، اتحادیه اروپا موارد زیر را ممنوع خواهد کرد:

  • اطلاعات عمومی زیست‌محیطی در مورد محصولات در صورتی که ادعاهایی غیرقابل اثبات باشند؛
  • ادعاهای یک محصول مبنی بر وجود تأثیر خنثی یا مثبت بر محیط زیست به این دلیل که تولید‌کننده‌ی آن در پی جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای است؛
  • برچسب‌های پایداری که بر اساس گواهینامه‌های معتبر یا دستورالعمل‌های تایید شده توسط مقامات رسمی نیستند؛

افزایش دوام محصولات

پارلمان اروپا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که مصرف‌کنندگان از دوره ضمانت که در آن بازه می‌توانند با هزینه فروشنده تعمیر محصولات معیوب را درخواست نمایند، کاملاً آگاه باشند. طبق قوانین اتحادیه اروپا، محصولات باید دارای حداقل دو سال ضمانت باشند. همچنین، براساس قوانین به‌روزشده حمایت از حقوق مصرف‌کننده، برچسب جدیدی به محصولاتی که دوره ضمانت آنها قابل تمدید است، اختصاص خواهد داد.

اتحادیه اروپا موارد زیر را نیز ممنوع خواهد کرد:

  • تبلیغات کالاهایی که به دلیل داشتن طراحی‌های خاص طول عمرشان کاهش می‌یابد؛
  • ادعاهای اثبات نشده در مورد دوام محصولات بر مبنای زمان یا شدت استفاده از آنها در شرایط عادی؛
  • ارائه‌ی کالا تحت عنوان «قابل تعمیر» در حالی که قابل تعمیر نیست؛

در ماه مارس سال 2022 میلادی،کمیسیون اروپا برای حمایت از چرخه‌ی سبز، پیشنهاد به‌روزرسانی قوانین مصرف‌کننده اتحادیه اروپا را مطرح کرد. در ماه سپتامبر 2023، پارلمان و شورای اروپا به یک توافق موقت در مورد قوانین به‌روزشده دست یافتند. نمایندگان پارلمان اروپا در ماه ژانویه 2024 به این توافق رأی خواهند داد، و شورا نیز باید آن را تأیید کند. سپس کشورهای عضو اتحادیه اروپا 24 ماه فرصت خواهند داشت تا این به‌روزرسانی را در قوانین ملی خود بگنجانند.

اتحادیه اروپا چه کار دیگری برای ترویج پایداری انجام می‌دهد؟

اتحادیه اروپا با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و ترویج مصرف پایدار روی موضوعات دیگری کار می‌کند:

  • ادعاهای سبز: اتحادیه در نظر دارد از شرکت‌ها بخواهد تا ادعاهای سازگاری محصولات خود با محیط‌زیست‌ را با استفاده از یک روش استاندارد اثبات کنند؛
  • طراحی زیست‌محیطی: این اتحادیه در نظر دارد حداقل استانداردها برای توسعه محصول را معرفی کند تا تقریباً تمام محصولات موجود در بازار خود را پایدار، بادوام و سازگار با محیط‎زیست کنند.
  • حق تعمیر: اتحادیه اروپا قصد دارد حقوق مصرف‌کنندگان برای تعمیر محصولات را تضمین کند و تعمیر را بیش از دور انداختن و خرید محصولات جدید ترویج کند.
Print Friendly, PDF & Email
پارلمان اروپاییتصمیمات سازگارعملکرد «سبز»دوام محصولاتتبلیغات کالاترویج پایداریمقامات رسمیاتحادیه اروپابورس تهرانگازهای گلخانه‌ایمحیط زیست
پست قبلی
کسب رتبه ۲۲ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور
پست بعدی
فولاد خراسان بار دیگر در فهرست «صد شرکت برتر» کشور درخشید

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه