دوشنبه 19 خرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

ایجاد مرکز نوآوری در شرکت فولاد خوزستان

فضای نوآوری فضای ابهام است

توسط dostmoshaver 26 دی 1402
26 دی 1402
184

سعید قاسم زاده، مدیرعامل  شرکت تافکو در نشست خبری و در جمع خبرنگاران بیان کرد: شرکت تافکو در سال 97 تاسیس شد و فعالیت آن کمک به تامین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات صنعت فولاد به خصوص شرکت فولاد خوزستان بود. رفته رفته ماموریت شرکت نیز کمی تغییر کرد. امروز ماموریت شرکت تافکو کار ساخت و بومی‌سازی قطعات صنعت فولاد است. فولاد خوزستان روش تولید آهن اسفنجی به روش آمریکایی را برای اولین بار در کارخانه بومی‌سازی کرد. زمزم یک سال 80 وارد مدار شد و به بهره‌برداری رسید. بومی‌سازی کاتالیست و انواع قطعات صنعت و نیز بومی‌سازی بیش از 25 هزار قطعه صورت گرفت.

وی افزود: این دانش و تجربه در اختیار شرکت تافکو است و ما بهترین دانش را در زمینه طراحی قطعات و اینکه چه قطعه‌ای را از کدام سازنده و تامین‌کننده حرفه‌ای تهیه کنیم، داریم که اطلاعات ذی‌قیمتی است. بازنشستگان فولاد خوزستان و جوانان نخبه و فعال در کادر ما حضور دارند. همین جا از همه شرکت‌های دانش‌بنیان که فکر می‌کنند می‌توانند جزو تامین کنندگان ما باشند دعوت به همکاری می‌کنیم.

قاسم زاده ادامه داد: کار دوم تافکو ایجاد مرکز نوآوری شرکت فولاد خوزستان است و رسالت ما حل مسائل پیچیده صنعت فولاد در گام اول و در آینده صنایع دیگر است که اگر بتوانیم موفقیت آمیز عمل کنیم حتما در فاز بعد به تجاری سازی آن راه حل و فروش آن به فولادسازان و صنایع دیگر فکر می کنیم.

مدیرعامل شرکت تافکو خاطرنشان کرد: شرکت‌های استارتاپ را شناسایی و رابطه دو طرفه با همه آنها برقرار می‌کنیم. حمایت به معنای واقعی و خوب نه حمایتی که بعضی از صنایع کشور می‌شوند. این شرکت‌ها باید روی پای خود بایستند و به شکل‌گیری آنها کمک می‌کنیم. برای مرکز نوآوری کسانی را انتخاب می‌کنیم که در اتاق فکرها به حل مسائل کمک کنند. تافکو در همه نمایشگاه‌های تخصصی فولاد حضور دارد.

وی درباره بومی‌سازی 25هزار قطعه بیان کرد: طبیعتاً این تعداد قطعه شاید در بیش از 2 دهه کار ساخته شده است. دوم اینکه هنر تافکو تولید بدون کارخانه است. قرار نیست ما خودمان کارگاه‌های ساخت را داشته باشیم و در همه بهترین باشیم. اما اینکه یک قرارداد روشن با مشتریان منعقد کنیم و کیفیت محصولات را به ما بگویند، ما تضمین می‌کنیم.

وی در این باره افزود: بیشترین قطعات برای فولاد خوزستان بوده و الان برای شرکت‌های دیگر نیز قطعه ساختیم. تلاش می‌کنیم که برای فولادسازان دیگر بتوانیم سرویس‌های متفاوتی داشته باشیم.

قاسم زاده درباره صادرات محصولات دانش‌بنیان و بازارهای بین‌المللی بیان کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان بیایند قرارداد منعقد می‌کنیم، شرکت مشترک تاسیس خواهیم کرد. زیرا معتقد به رابطه برد ـ برد هستیم. زیرا دانش فوت کوزه‌گری دارد. وقتی یک شرکت دانش‌بنیان خیالش راحت شد که می‌توانند به ما اعتماد کنند، محصولات‌شان را در اختیار ما می‌گذارند.

مدیرعامل تافکو بیان کرد: شرکت تافکو که نه؛ فولاد خوزستان برای خود قطعه خریده و خطوط خود را تعمیر کرده است. اما پس از این تافکو در فاز اول داخل کشور و پس از اعتمادسازی بتواند به شرکت‌های مختلف خود را اثبات کند، به بازارهای بین‌المللی می‌تواند فکر کند و برای این مرحله نیز ایده‌هایی وجود دارد.

وی درخصوص چالش‌های این شرکت توضیح داد: چالش‌های انرژی، قیمت مواد اولیه و مشکلات لجستیک برای همه فولادسازان مطرح است. بخشنامه‌ها و…

قاسم زاده درخصوص تاثیر بومی‌سازی روی کیفیت قطعات گفت: شرکت‌ها باید از یک محصول ایرانی خیالشان راحت باشد. ما ادعا داریم زیرا بازار و سازندگان را می‌شناسیم. ما حتماً محصولی را به شرکت‌ها می‌دهیم که با نمونه خارجی قابل رقابت باشد. اما تولیدکننده ایرانی را راضی کند. کار می‌کنیم تا شرکت‌ها اعتماد کنند. حتماً شرکت‌ها به نفع‌شان است که اعتماد کنند و امتیازات دیگر به دست می‌آورند. زمان تحویل محصولات ایرانی خیلی کوتاه‌تر است. کار در ایران چالش‌های خود را دارد. اینکه شرکتی با همه مشکلات در مقایل بخشنامه‌های مختلف دوام بیاورد، پیچیدگی‌های خود را دارد. اما ما مدعی هستیم و این نوع چالش‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به بومی‌سازی و نوآوری توضیح داد: قدمت بومی‌سازی بیشتر است و سرنخ‌های اولیه در دست ماست. می‌دانیم که باید از کجا شروع کنیم و نقشه یک محصول را طراحی و بازسازی می‌کنیم؛ اما فضای نوآوری فضای ابهام است. سعی و خطا و عدم قطعیت است. ممکن است یک سال کار کنیم و به جواب نرسیم. زیرا برای اولین بار چیزی را داریم کشف می‌کنیم. نوآوری در کل کشور دانش جدیدی است. شرکت‌های نوآور شاید 350 شرکت داخل کشور باشند. تعدادشان زیاد نیست و ابتدای راه هستند. اما اینکه شرکت‌های نوپا و گروهی از نخبگان را با یک اکوسیستم خاص بتوانیم نگه داریم، مثل یک نهالی که پرورش دهیم، رسیدگی کنیم و در بهار ثمر دهد، این هنر ماست. جای کار زیادی دارد که بتوانیم نیروها را نگهداریم و آن جوان به آینده امیدوار باشد تا این کار خروجی داشته باشد. در شرکت تافکو نرخ نداریم زیرا واحد نوآوری ما نوپا است. بیش از یک هزار شرکت دانش بنیان داریم. مثل همه کارها وقتی این واحد شکل گرفت باید سنگ بناها را درست بچینیم.

قاسم زاده درباره تربیت نیروی ماهر افزود: از آنجایی که ما نیروهایی داریم که شاید بیش از 30 سال در فولاد خوزستان کار کردند، می‌توانند آموزش بهینه‌ای به جوانان منتقل کنند. انتقال دانش خیلی سریع توسط نیروهای باتجربه منتقل می‌شود. برای مرکز نوآوری همه رشته‌ها شامل متالوژی، هوش مصنوعی، مهندسی صنایع و … را به خدمت می‌گیریم. ما چشم‌اندازی داریم که باید به آن برسیم. باید از نظر نرم افزار و سخت افزار کامل باشیم تا به افق مدنظر خود برسیم.

وی درخصوص فولاد سبز نیز بیان کرد: فولاد سبز باید دغدغه ما باشد. وقتی یک قطعه تولید می‌شود، برق، زمان و انرژی برای آن صرف شده است. ما اگر قطعاتی بسازیم که به جای دو سال، چهار سال کار کند، نیازی نیست که هر دو سال برای ساخت آن قطعه انرژی مصرف شود. اگر عمر قطعات بالا برود، در راستای فولاد سبز است. فولاد خوزستان نیز اقدامات زیادی در فولاد شادگان انجام داده است. فولادسازان پررنگ‌تر این نقش را می‌توانند ایفا کنند. اما واحد نوآوری ما می‌تواند قطعات را طوری طراحی بهینه کند که نیاز مجدد به ساخت قطعات در مدت زمان کوتاه، کم شود.

قاسم زاده گفت: ما دانش خود را داریم و می‌توانیم آن را با نرم‌افزارهای مخلتف و نیروی انسانی باتجربه بهینه کنیم. قطعات را طوری طراحی می‌کنیم که عمر زیاد آن باعث شود که تولید کربن کمتر اتفاق بیفتد. اما فولادسازان دیگر بیکار ننشستند و برای به دست آوردن آن دانش تلاش می‌کنند. با 20 درصد دانش می‌توان 80 درصد خروجی را داشت. با همین میزان از دانش نیز می‌توانیم تولید کربن را کم کنیم.

Print Friendly, PDF & Email
پست قبلی
گزارش سفر جامع مدیران عالی بانک صادرات ایران به استان سمنان
پست بعدی
درخشش گهر زمین در هفتمین دوره ممیزی HSE سازمان ایمیدرو

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه