به گزارش عصرسرعت، وی با بیان اینکه شرکت نفت سپاهان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات روانکار درکشور بوده و بزرگترین صادرکننده این محصول در کشور است و حدود 70 درصد صادرات این محصول را در اختیار دارد. وی افزود: در بازار داخل نیز تلاش های زیادی صورت گرفته و سهم شرکت نفت سپاهان از 600 میلیون لیتر مصرف شده در کشور حدود 160 هزار لیتر بوده که توانستیم سهم 25 درصدی بازار را داشته باشیم. روی برندهای مختلفی کار می کنیم. برند اسپیدی برند مطلوب ماست و عملا برای ماشین های توربو و هیبریدی قابل استفاده بوده و لایسنس های اروپایی دارد. برند دیگر “آتا”ست که سعی کردیم این برند را منطقه ای کنیم. تلاش مان این است که در کشورهای اوراسیا این برند را معرفی کنیم.
دهقان بیان کرد: در بازار داخل تلاش شده که توزیع این محصول به صورت مویرگی خودمان به عهده ما باشد. برای شرکت کیمیا حدود 4 هزار میلیارد هزینه شده و در حال حاضر در 29 استان فعال است و به صورت مویرگی محصول را توزیع می کند. قرار شد از طریق شرکت کیمیا به صورت مستقیم محصول را به دست مصرف کننده برسانیم. همچنین، با تاکسیرانی، انجمن ها و اتحادیه ها قرارداد های مستقیم منعقد کردیم و با آنها همکاری می کنیم. خوشحال می شویم که با ادارات و کارخانجات برای تامین روغن وسایل خود قرار داد منعقد کنیم.
عملکرد شرکت در بورس
وی در ادامه درباره عملکرد شرکت در بورس گفت: گزارش های 6 ماهه شرکت، گزارش خوب و مثبت بوده است. گزارش های 3ماه اخیر شرکت هایی که در این صنعت کار می کنند، مثبت تر بوده و رشد 7،8 درصدی در فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشتیم.
وی درباره تامین خوراک شرکت نفت سپاهان بیان کرد: موضوع خوراک نیز نهایی نشده و در حال رایزنی هستیم تا مشخص شود.
درباره نرخ خوراک نیز باید بگویم که ما خوراک را از بورس تهیه می کنیم و با نرخی که در بورس عرضه می شود خریداری می کنیم.
توزیع روغن موتور سپاهان
دهقان با اشاره به توزیع روغن موتور سپاهان در بازار توضیح داد: کاری که می توانستیم انجام دهیم، این بود که توزیع مویرگی انجام دهیم. شرکت کیمیا مراکز فروش دارد. هر کدام از مکان هایی که به روغن موتور نیاز دارند می توانند مراکز فروش مراجعه و خرید انجام دهند. همه محصولات شرکت نیز کد رهگیری دارند و در بازار عرضه می شود. تناژ عرضه محصول نیز کاملا مشخص است که هیچ کاهشی نداشته و در حال افزایش داشته است.
درآمدهای عملیاتی
وی درخصوص درآمدهای عملیاتی خاطرنشان کرد: بخشی از این افزایش درآمد، به دلیل افزایش صادرات بوده است. فروش صادراتی ما با نرخ مصوب ارز انجام می شود. عملا نوسان نرخ ارز روی فعالیت ما تاثیر چندانی ندارد. شاید در موضوع واردات مواد اولیه به نرخ ارز وابسته باشیم که با حمایت های صورت گرفته واردات با نرخ خوبی انجام می شود. در ماه های گذشته به هیچ عنوان در تخصیص ارز مشکلی پیش نیامده و با نرخ نیمایی 36 هزار تومان مواد اولیه را خریداری و وارد می کنیم.
آلودگی های زیست محیطی
دهقان درباره آلودگی های زیست محیطی ادامه داد: گرید های مختلف استانداردهای خاص خود را دارد. اما پروژه هایی مانند روغن سبز که قرار است تولید کنیم، شاید تولید این محصول دو سال زمان ببرد اما در حال اجرای مراحل آن هستیم. این پروژه اجرا شده و پیشرفت فیزیکی 30 درصدی دارد و احتمالا تا اواخر سال آینده به بهره برداری می رسد. با این اقدام موضوع آلودگی زیست محیطی کاهش می یابد.
همکاری نفت سپاهان با شرکت های دانش بنیان
وی با اشاره به همکاری باشرکت های دانش بنیان افزود: ما جلساتی با استاندار اصفهان برگزار کردیم تا با شرکت های دانش بنیان مستقر در اصفهان همکاری بیشتر داشته باشیم و از دانش آنها استفاده کنیم. جلسات خوبی بود. علاوه بر این، در شرکت نفت سپاهان، واحد تحقیق و توسعه را تشکیل دادیم. برای تولید ادتیوهای مختلفی که وارد می کنیم، جلسات اولیه گذاشته شده و پیش نویس قرارداد آن آماده شده تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
احداث پالایشگاه
وی درخصوص احداث پالایشگاه گفت: احداث پالایشگاه هزینه های زیادی دارد که عملا تامین این هزینه ها برای بخش خصوصی ساده نیست. اما این موضوع باید از نظر اقتصادی بررسی شود و تازمانی که صادرات آورده بیشتری برای کشور داشته باشد شاید اولویت کشور این باشد که صادرات صورت می گیرد.
روانکارهای خودروهای برقی
وی درباره روانکارهای خودروهای برقی بیان کرد: در جلساتی که با شرکت های دانش بنیان داشتیم، یکی از موارد مطرح شده این بود که مطرح کردند روی این موضوع بررسی هایی صورت گرفته است. محصولاتی را تولید و نیاز به همکاری با سپاهان داشتند اما این موضوع به پختگی احتیاج دارد و باید صحت سنجی شود. اگر آزمایشگاه ها تایید کنند حتما همکاری خواهیم کرد.
رویکرد شرکت نفت سپاهان
مدیرعامل سپاهان درباره رویکرد شرکت نفت سپاهان از حضور در نمایشگاه اوراسیا گفت: بازار اوراسیا بازار بزرگ و خوبی است. باتوجه به اینکه به این بازار چندان پرداخته نشده اما شرکت تلاش زیادی انجام داده که وارد این بازار شود. تلاش ما در این نمایشگاه این بود که خود را معرفی کنیم و محصولاتی که در بازار اوراسیا می توانیم عرضه کنیم را به شرکت کنندگان معرفی کنیم. قراردادهای اولیه نیز برای ایجاد بازار در یکی دو کشور منعقد شده است. درباره محصول “آتا” تلاش می کنیم باتوجه به اینکه این محصول، محصول خوبی است وارد بازار اوراسیا شود و اسپیدی را نیز در کنار آن عرضه کنیم.
وی ادامه داد: ما مشکل تامین ادتیو و تامین ارز نداریم؛ بنابراین مشکلی در واردات وجود ندارد. فرایندی که دائم باید در شرکت ها در جریان باشد، این است که ادتیو در هر بخش تایید و تست می شود. بعد از مراحل تست مورد تایید قرار می گیرد.
“آتا” تاکنون در بازار خارج عرضه نشده و در این نمایشگاه تلاش می کنیم که آتا را معرفی کنیم. محصول خوبی است و برندسازی آن نیاز به زمان دارد. در بازارهایی مانند اوراسیا که باید مصرف کننده را به استفاده از این روغن موتور وادار کنیم، یک کار زمانبر است.
مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت سپاهان
وی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت سپاهان گفت: همان طور که گفتم شاید در یکی، دو سال گذشته با توسعه شرکت اسپیدی که توزیع مویرگی دارد، حدود 400 نفر در استان های مختلف نیرو جذب کردیم که بخشی از مسئولیت اجتماعی ما بوده است. اما در نگاه کلی با ارگان های مختلف و شهرهای مختلف تلاش کردیم که از محصولات ما با شرایط بهتر استفاده شود.
تحقق بودجه از سودآوری
ایشان درباره تحقق بودجه از سودآوری گفت: از نظر سودآوری در مدت 6 ماهه، حدود 5 درصد بالاتر از بودجه بودیم و در حال حاضر نیز 9 درصد بالاتر از بودجه محقق شد. احتمال می دهیم که تا پایان سال این روند ادامه یابد و افزایشی باشد.
دهقان مدیرعامل سپاهان اظهار داشت، شرکت نفت سپاهان برنامه ای برای تجدید ارزیابی دارایی ها ندارد.
خاطرنشان می شود این نشست در حاشیه دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در محل نمایشگاههای بین الملی تهران برگزار شد.