شنبه 14 تیر 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

جانجا در مسیر توسعه با سرمایه بخش خصوصی، گزارشی از جایگاه معدن در توسعه سیستان و بلوچستان

توسط منیرالسادات حسینی 23 مهر 1402
23 مهر 1402
224

به گزارش عصرسرعت، معدن مس “جانجا” در سیستان و بلوچستان در زمره و تراز یک معدن جهانی است که پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد و بتواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

صنایع در حالی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزایی محسوب می‌شوند که علاوه‌بر اشتغالزایی، توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال دارند.

در این زمینه سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.

معادن سیستان و بلوچستان حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسارهای معدنی از جمله کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی به ویژه گرانیت و مرمر است.

تنوع مواد معدنی استان

با این وجود سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به طوری که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن در این استان وجود دارد؛ همچنین از نظر داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب شده به طوری که میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع به خود اختصاص داده است.

به عقیده کارشناسان؛ این استان در دوران بعد از انقلاب یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن بوده است. شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه ‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست و در دولت سیزدهم نیز شاهد تحولاتی در این عرصه هستیم.

زمینه توسعه منطقه

در این بین معدن مس جانجا تنها یکی از معادن سیستان و بلوچستان است که با توجه به سطح اکتشافات انجام شده، یکی از بزرگ‌ترین معادن جنوب شرق کشور تلقی شده چرا که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی ذخایر این معدن در حال افزایش بوده و بهره‌برداری از ذخیره مس این معدن می‌تواند علاوه‌بر توسعه اقتصادی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی شود و در توریسم منطقه تأثیر مستقیم بگذارد.

طرح مس جانجا با توجه به اهمیت و اینکه جزء طرح‌های پیشران در دولت است اثراتی بر زندگی مردمان مرزدار و غیور سیستان و بلوچستان گذاشته که تأمین امنیت، توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه برای مردم منطقه بخشی از اثرات اجرای طرح در این منطقه به شمار می‌رود.

معدن “جانجا”؛ گنج زرین سیستان و بلوچستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این معدن اظهار داشت: محدوده اکتشافی جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده، این معدن در تراز یک معدن جهانی است، پیش‌بینی می‌شود ذخیره (زمین شناسی) بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

عباس علی آبادی گفته است: امیدواریم با طرح‌های در دست اجرا، چهره سیستان و بلوچستان در سال‌های آینده متفاوت از شرایط کنونی باشد چرا که انرژی برق و آب می‌تواند توسعه پایدار را در این استان رقم بزند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در خصوص معدن جانجا تصمیم بر آن شد تا برای ایجاد زنجیره‌های پایین‌دستی در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کنیم و چهره این استان را از کشاورزی محور و آب محور به سمت صنعتی تغییر دهیم چرا که این استان استعدادهای لازم را با وجود دانشگاه‌های مرتبط در تمامی نقاط و ظرفیت نیروی انسانی دارا است.

ذخایر معدن

وی به میزان ذخیره کشف شده معدن جانجا اشاره کرد و افزود: صدور گواهی کشف در فاز اول با ذخیره‌ای به میزان ۱۵۰.۷ میلیون تن کانسنگ، مس سولفیدی و اکسیدی با عیار حدود 0/25 درصد مس، عیار میانگین 0/3 درصد مس و 0/28 گرم در تن طلا و ذخیره احتمالی به میزان ۲۰۲ میلیون تن کانسنگ مس به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(تحت پوشش ایمیدرو) است.

علی‌آبادی میزان سرمایه‌گذاری معدن جانجا را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در زمان بهره‌برداری از این معدن زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد، افزون بر آن هم اکنون نیز ۶۰ نفر در حال فعالیت بر روی این طرح هستند.

وی در ادامه به چگونگی واگذاری معدن جانجا اشاره کرد و گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسریع در عملیات راه‌اندازی، واگذاری، استخراج و فروش معدن را در دستور کار قرار داد و پس از انجام مزایده عمومی، این معدن را به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کنسرسیومی از چهار شرکت چادرملو، گل‌گهر، گهر زمین و غدیر واگذار کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پس از اصلاحیه گواهی کشف و افزایش میزان ذخیره قطعی، طرح بهره‌برداری معدن جانجا در کمیته بررسی و تأیید طرح‌های بهره‌برداری سازمان نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان قرار دارد و پس از بررسی و تأیید، طی مراحل قانونی پروانه بهره‌برداری معدن صادر می‌شود.

بازگشت امید و ایجاد اشتغال با معدن جانجا در سیستان

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تلاش‌هایی برای رفع مشکل معادن سیستان صورت‌گرفته تا برای جوانان منطقه اشتغالزایی ایجاد شود.

محمد سرگزی افزود: در سیستان و بلوچستان معادن زیاد و متنوعی وجود دارد که این موهبت الهی می‌تواند در بهبود اقتصاد منطقه بسیار تأثیرگذار باشد به ویژه در این سال‌ها که تحریم‌های اقتصادی و شرایط خشکسالی چندین ساله اوضاع و احوال اقتصاد و معیشت مردم را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: برای موفقیت در حوزه معدن باید بخش خصوصی که دارای اهلیت است را با دقت نظر وارد میدان عمل کرد در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه معدن مس جانجا فعال شده که کنسرسیوم کاربلدی نیز این کار را بر عهده گرفته و عملکرد معدن مس جانجا خوب پیش رفته است.

تحول سیستان و بلوچستان با معدن مس جانجا رقم می‌خورد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن مس جانجا، معدن در تراز یک معدن جهانی است که پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد و بتواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود

Print Friendly, PDF & Email
ذخایر غنیفلزات و کانسارهای معدنیاشتغالزاییرشد اقتصادیسیستان و بلوچستانعباس علی آبادیمعدن مس جانجاوزیر صنعت، معدن و تجارت
پست قبلی
گزارش سازمانی سیناکر،عملکرد شش ماهه سال ۱۴۰۲ شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان
پست بعدی
رییس هیات عامل ایمیدرو از کارخانه زغالسنگ البرز مرکزی دیدن کرد

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه