پنج‌شنبه 12 تیر 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

مجوز زیست‌محیطی نیروگاه سیكل تركیبی فولاد مباركه صادر شد

از سوی سازمان محیط زیست کشور؛

توسط منیرالسادات حسینی 8 شهریور 1402
8 شهریور 1402
331

به گزارش عصر سرعت، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه از صدور مجوز زیست‌محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتی فولاد مبارکه در تاریخ ۱۵ مردادماه سال ۱۴۰۲ از سازمان محیط‌زیست خبر داد.

سید امیر طباطبائیان در گفت‎وگو با خبرنگار فولاد با بیان این که برای احداث چنین نیروگاه‌هایی به حدود ۲۰ مجوز و استعلام متعدد از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف نیاز است، گفت: از مهم‌ترین مجوزهای موردنیاز در این حوزه گرفتن موافقت اصولی احداث نیروگاه از وزارت نیرو، اتصال نیروگاه به شبکه، مجوز سوخت مصرفی نیروگاه، مجوز پدافند غیرعامل و مهم‌ترین آن‌ها  مجوز زیست‌محیطی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی است.

آغاز فرایند اخذ مجوز از مرداد 1400

وی در تشریح مراحل کسب این مجوز ارزشمند خاطرنشان کرد: در این راستا قبل از احداث نیروگاه و پیش از شروع فرایندِ مناقصه نیروگاه در اولین جلسات که تصمیم به احداث نیروگاه گرفته شد، شرکت نسبت به گرفتن مجوز زیست‌محیطی اقدامات لازم را آغاز کرد به‌عبارت‌دیگر از مردادماه سال ۱۴۰۰ این فرایند آغاز شد.

طباطبائیان اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیت در فرایند اخذ مجوز زیست‌محیطی نیروگاه میزان اثرگذاری نیروگاه جدید بر محیط و منطقه پیرامونی است این که نیروگاه چه میزان اطراف خود را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ دراین‌خصوص باید بعد از نهایی‌شدن محل احداث نیروگاه جدید، آثار زیست‌محیطی آن بر منطقه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ازآن‎جایی‌که  نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در فضایی با مساحت ۷۰ هزار مترمربع و داخل محوطه شرکت احداث شده و فولاد مبارکه نیز در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد، محل احداث عملاً از شعاع ۵۰ کیلومتری شهرهای بزرگ خارج است، این امر یکی از دلایل صدور مجوز بوده است در غیر این صورت اساساً امکان دریافت مجوز زیست‌محیطی برای احداث چنین نیروگاهی امکان‌پذیر نبود.

نیروگاهی با راندمان بالای 58 درصد و مصرف ناچیز آب

بنابر اظهارات مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه، اخذ مجوز احداث نیروگاه به‌عنوان یکی از الزامات اصلی در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا پارامترها و عوامل اثرگذار با احداث نیروگاه بر محیط پیرامونی پس از تهیه، در دی‌ماه ۱۴۰۰ برای سازمان محیط‌زیست اصفهان و متعاقباً برای دفتر مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی تهران ارسال شد و پس از پیگیری‌ها و جلسات متعدد در این ‌خصوص با همکاری وزارت نیرو، وزارت صمت و سازمان ایمیدرو مشکلات و مغایرت‎های اعلامی بررسی مجدد و گزارش نهایی ارزیابی اثرات زیست‎‌محیطی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی  فولاد مبارکه نهایی و به تأیید سازمان محیط زیست کشور رسید.

وی با اشاره به مهم‎ترین مشخصه­های فنی این نیروگاه‌ ازجمله راندمان بالای 58 درصد، مصرف بسیار ناچیز آب، استفاده از مشعل‎های نسل جدید و روز دنیا با راندمان بالا و آلودگی بسیار ناچیز معروف به نوع LNB (Low NOx burner) اشاره کرد. اطلاعات کامل نیروگاه و انتشار آلودگی آن با استفاده از اطلاعات طرح ازجمله قطر، ارتفاع و میزان خروجی‌ گازهای آلاینده دودکش‌ها می‌بایست براساس استانداردهای جهانی، مدل‎سازی شده و نتایج این مدل‎ها و اثرات آن در گزارش محیط زیستی نیروگاه گنجانده شود.

در این راستا در زمان بهره‎برداری می‌بایست سنسورهای اندازه‌گیری آنلاین در دودکش‎ها و سایر آلاینده­های واحد نصب و نتایج به صورت دوره‎ای یا برخط در اختیار اداره محیط‌زیست قرار گیرد.

 کاهش چشم‎گیر مصرف آب در نیروگاه جدید

طباطبائیان از کاهش چشم‎گیر مصرف آب در نیروگاه جدید نسبت به نیروگاه موجود در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با توجه ‌به محدودیت منابع آبی در اصفهان و هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای این که برداشت آب خام خود را از زاینده‌رود به صفر برساند، میزان مصرف آب نیروگاه یکی دیگر از اهداف اولیه طرح بوده و سازمان محیط‌ زیست نیز بر آن تأکید زیادی داشت که اساساً به‎عنوان یکی از مزایای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی برای فولاد مبارکه محسوب می‌گردد.

وی در همین زمینه گفت: تولید برق در نیروگاه قدیم فولاد مبارکه به وسیله برج‌های خنک‌کننده تَر انجام می‌شود، بنابراین مصرف آب زیادی دارند و با احداث نیروگاه جدید عملاً جایگزینی واحدهای بخار نیروگاه قدیم میسر می‎شود. در نیروگاه جدید طراحی براساس کارکرد با روش خنک‌کاری خشک است و با استفاده از کندانسورهای هوایی خنک‌کاری آب گردشی نیروگاه انجام می­شود، از این رو مصرف آب بسیار ناچیز، آن هم در صورت نشتی و … وجود دارد. به‌عبارت ‌دیگر به‌جرئت می‌توان گفت مصرف آب در نیروگاه جدید در مقایسه با نیروگاه‌های بخار نزدیک به صفر است.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت

به گفته طباطبائیان موضوع مهم دیگری که در فرایند احداث نیروگاه جدید حائز اهمیت است میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت است به این معنی که در نیروگاه‌های قدیم به ‌ازای هر مگاوات انرژی تقریباً 320 نرمال مترمکعب گاز مصرف می‌شود؛ اما در نیروگاه‌های جدید این عدد کمتر از 185 نرمال مترمکعب است که حاکی از افزایش راندمان این نیروگاه است. درعین‌حال به‌خاطر استفاده از نوع  مشعل‌های جدیدی که در این نیروگاه به کار گرفته شده خروجی دودکش‌های آن با محیط‌زیست کاملاً سازگار هستند و به‌جرئت می‌توان گفت، به‌طورکلی نیروگاه جدید از منظر زیست‌محیطی دارای مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به نیروگاه‌های قدیمی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود اخذ مجوز و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را مرهون حمایت‌های مدیریت عالی شرکت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت نیرو دانست و از ایشان قدردانی کرد.

Print Friendly, PDF & Email
صدور مجوزنیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتیسید امیر طباطبائیانمجوز پدافند غیرعاملمجوز سوخت مصرفی نیروگاهموافقت اصولیاتصال نیروگاه به شبکهاحداث نیروگاه سیکل ترکیبیسازمان محیط‌زیستشرکت فولاد مبارکهوزارت نیرو
پست قبلی
پذیرش دانشجو در مرکز آموزش علمی و کاربردی شرکت فولاد آلیاژی ایران
پست بعدی
با تمام وجود از فولاد مباركه حمایت می‌كنیم / امروز فولاد مباركه در تأمین برق نیز به‌درستی ورود كرده و به یاری دولت شتافته است

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه