یکشنبه 25 خرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

آل اسحاق: طرح تشکیل وزارت بازرگانی باید به روز شود/ خضریان: وزارت معادن تشکیل شود

توسط dostmoshaver 10 مرداد 1401
10 مرداد 1401
602

مناظره‌ای درباره تشکیل وزارتخانه بازرگانی با حضور وزیر اسبق بازرگانی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مناظره‌ای درباره تشکیل وزارتخانه بازرگانی با حضور یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

آل اسحاق در بخشی از سخنان خود در این مناظره گفت: وزارت صنعت مسوولیت ساماندهی، مدیریت و هدایت حوزه صنعت را بر عهده داشته و در حوزه معادن نیز به همین ترتیب است. وزارتخانه‌های ما فقط وظایف حاکمیتی ندارند، بلکه کار اجرایی و بنگاه‌داری و مدیریت و شرکت‌داری را نیز دارند.

وی با بیان اینکه ما در چه شرایط زمانی و مکانی هستیم مهم است، گفت: ما در شرایط اصلاح ساختار اقتصادی هستیم که نیازمند جهش‌های خاص است که در دوره‌های قبل انجام نشده است. بخش عمده اقتصاد ما مربوط به این وزارتخانه است و سوال اینجاست آیا این وزارتخانه از پس این وظایف برمی‌آید.

آل اسحاق ادامه داد: یکی از وظایف وزارت بازرگانی ساماندهی نظام خارجی و حضور در صحنه‌های بین‌المللی و ارتباط ما با نهاد‌های بین‌المللی است. این وزارتخانه در نظام واردات و صادرات و چگونگی مدیریت ظرفیت‌های آن و هماهنگی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی وظایفی دارد.
وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه ما یک تصور اولیه داریم که به مجرد اینکه وقتی اسم وزارت بازرگانی می‌آید در تقابل با تولید است باید گفت این استدلال از کجاست؟ تصریح کرد: وزارت بازرگانی مسئول واردات و صادرات است. هنگامی که من وزارت بازرگانی بودم کل ارزی که در اختیار وزارت بازرگانی بود سه میلیارد دلار بود که آن هم تامین نیاز‌های باقی مانده از جنگ بود.
وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد: پراید را ۱۸۰ میلیون به فروش می‌رسانند، نظارت وجود ندارد، نفوذی‌هایی که وجود دارند باعث این اتفاق هستند. نظام توزیع صاحب ندارد. اکثر مشکلات ناظر به بحث نظام توزیع است. با تشکیل وزرات بازرگانی و طرح پیشنهادی موافق هستم، ولی باید مجدد بروزرسانی شود.

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس هم با اشاره به بخشی از سخنان آل اسحاق گفت: باید قیاس دو کارنامه موجود وزارت بازرگانی و وزارت صنعت معدن تجارت را انجام دهیم. کنترل ۳ میلیون نفر ذیل یک وزارت‌خانه مخالف سیاست‌های کلان است.

وی با طرح این سوال که چگونه بحث خصوصی‌سازی را پیش ببریم؟ افزود: زمانی که وزارت بازرگانی داشتیم، دنبال تنظیم بازار بود، اما اتفاقی که افتاده به خاک سیاه نشاندن زنجیره تولید شکر در سال ۸۶ و تا آخر دهه ۸۰ را رقم زده است. با واردات شکر شرکت نیشکر هفت تپه ۱۲۰ هزار تن در زمان جنگ تولید می‌کرد با ۱۰۰ هزار تن ظرفیت، اما در سال ۹۹ به ۱۸ هزار تن رسید این بلایی است که ما سر تولید آوردیم.

این نماینده مجلس گفت: در جنگ اقتصادی مهم‌ترین ابزار که رهبر انقلاب ۱۰ سال است می‌فرمایند، تولید است، اما وارد کردن مرغ و گوشت زیر قیمت بازار به اسم مصرف کننده زمین زدن تولید کننده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حجم سنگین وزارتخانه صمت چند دستاورد داشته است؟ ما تولید ۵۰ هزار تن واردات گوشت را به صفر رساندیم. کدام به نفع تولید و مردمی‌سازی اقتصاد و جنگ اقتصادی است.

خضریان یادآور شد: امروز اگر افزایش قمیت داریم، چون حذف ارز ترجیحی را انجام دادیم. خودمان را بگذاریم جای تولید کننده، حرفی که هست قانون را درست اجرا کنند، تامین کالا برای مردم نباید به صورت نقدی باشد. ما اگر می‌خواهیم بحث تورم را حل کنیم باید جلوی خلق پول را بگیریم این‌ها که دست بازرگانی نیست.

وی خطاب به آل اسحاق گفت: این نکاتی که درباره گرانی خودرو می‌فرمایید ناظر به صنعت است نه بازرگانی. مشکل گران بودن همه مربوط به بخش صنعت است. ما نمی‌توانیم در بحث مدیر ناکارآمد بازرگانی را دخیل کنیم. این مشکلات برمی‌گردد به مدیران ناکارآمد الان یک وزارتخانه را که متشکل است از ۳ وزارت نمی‌توان هماهنگی ایجاد کرد، وقتی منفک شوند دیگر امکان پذیر نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: حالا که وظایف صمت سنگین است باید معادن را جدا کنیم نه بازرگانی را قائل به این هستیم که حجم کار صمت زیاد است، ولی صنعت و تجارت باید با هم باشند.

 

Print Friendly, PDF & Email
آل اسحاقعلی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلسمناظره‌ درباره تشکیل وزارتخانه بازرگانیوزیر اسبق بازرگانی
پست قبلی
تامین برق نامحدود شبانه برای صنایع فولادی و سیمانی تمدید شد/ معافیت ۵۸۰ هزار واحد صنعتی از برنامه‌های مدیریت مصرف برق
پست بعدی
صادرات اولین محموله میلگرد ذوب آهن اصفهان به اروپای شرقی

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه