شنبه 18 مرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

اولین در ایران، حتی در غرب آسیا…

جزییات تازه‌ترین محصول تولیدی در ذوب‌آهن اصفهان: آرک TH۲۹

توسط منیرالسادات حسینی 16 مرداد 1402
16 مرداد 1402
229
شاید از آن روزهایی باشد که باید در تقویم تولیدات ذوب آهن اصفهان ثبت شود: یکم مرداد ۱۴۰۲؛ روزی که یک اولین در ایران رقم می‌خورد: تولید آرک TH۲۹برای اولین بار در کشور. البته نه کشور، که علیرضا مهرابی می‌گوید این محصول آنقدر منحصر به فرد است که موجب شده تا ذوب آهن اصفهان تنها تولیدکننده آن در بازار غرب آسیا هم باشد. مهرابی که مدیریت مهندسی نورد ذوب‌آهن را برعهده دارد، اینکه چطور چنین محصولی در این مجموعه متولد شد را اینگونه شرح می‌دهد: «تلاشگران مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان، تولید چهار پروفیل جدید ارزش افزا را تا پایان سال جاری هدف گذاری کرده‌اند که آرک TH۲۹ از جمله آنها است. در این راستا تیم کارشناسان جوان و خِبره مدیریت مهندسی نورد شرکت با تسلط بالا و از طریق نرم افزار آباکوس قبل از تولید،تمامی مراحل طراحی کالیبرآن را شبیه‌سازی کردند تا آرک TH۲۹ مطابق با استانداردDIN۲۱۵۳۰، بدون ضایعات و در زمان مورد انتظار به سبد محصولات ارزش‌افزای ذوب آهن اصفهان اضافه شود».

برای اینکه بدانید آرک TH۲۹ با سایر آرک‌های تولیدی در کارخانه چه تفاوتی دارد؛ این توضیح مهرابی خواندنی است:«این محصول جدید به منظور تامین ایمنی معادن با عمق حداکثر ۴۰۰ متر کاربرد دارد تا از این طریق، فشارهایی که از سقف معادن وارد می‌شود را خنثی کند و ضریب ایمنی کار در معادن را بیش از پیش ارتقاء دهد».

 آرک‌های تولیدی ذوب آهن
تاکنون سه نوع آرک در ذوب آهن اصفهان تولید شده است که عبارتند ازV۲۱ ویژه معادن با عمق حداکثر ۱۵۰ متر،TH۲۹  ویژه عمق حداکثر ۴۰۰ متر و TH۳۶  عمق حداکثر ۶۰۰ متر.
بنابراین، روشن است که بین افزایش عمق معادن با تولید آرک‌های دارای استحکام بالا، رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع، ذوب‌آهن اصفهان بر اساس رویکرد آینده‌پژوهی و رصد هوشمند بازار تلاش کرده است تا با تولید آرک TH۲۹، فاصله تولید بین دو محصول V۲۱ وTH۳۶ را پوشش دهد و سبد محصول آرک تولیدی شرکت را تکمیل کند.

اگر قرار باشد دو مزیت آرک تولیدی جدید بیان شود، ایمنی و صرفه اقتصادی دو ویژگی‌ای است که مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن به آنها اشاره می‌کند:«به ویژه معادن زغال سنگ کشورمان از عمق بسیار بالایی برخوردار هستند و لذا استفاده از این محصول استاندارد می‌تواند دو مزیت ایمنی و صرفه اقتصادی را همزمان برای معادن رقم بزند».
۳۰۰ تن علی‌الحساب
اما میزان تناژ فعلی تولید این محصول چقدر است؟ سوالی که پاسخش به روایت مهرابی، ۳۰۰ تن است:«در حال حاضر حدود ۳۰۰ تن از آرک TH۲۹ به درخواست مشتری تولید شده است. تیرآهن‌های بال پهن ۲۲ و ۱۶ رشد ۷۰ درصدی تولید را به ثبت رساندند. مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در خردادماه سال جاری حدود ۱۰ هزا تن تیرآهن بال پهن ۲۲ و ۱۶ که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند، تولید کرد. محصولاتی که روند تولید آنها نسبت به دو سال گذشته، رشد ۷۰ درصدی را ثبت کرده است».
تولید ۱۰ هزار تن ریل در ۳ ماه
تولید ریل ملی هم که مدت‌هاست از افتخارات ویژه ذوب‌آهن است، بخش دیگری از توضیحات مهرابی است. دستاوردی که در همین گفت‌وگو به آخرین وضعیت تولیدش اشاره می‌کند:«روند تولید این محصول منحصربفرد که در غرب آسیا همتایی ندارد، با تناژ تولید ۱۰ هزار تن در سه ماهه اول سال جاری، حاکی از رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته است که البته امکان افزایش تولید آن نیز وجود دارد».
او توضیحاتش را اینگونه به پایان می‌رساند:«تمامی آرک‌هایی (TH۲۹ ، TH۳۶ و V۲۱ ) که در ذوب آهن اصفهان تولید شده است در داخل معادن با سطح مقطع ۲ / ۱۵ متر مربع (عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر) استفاده می‌شوند و همچنین دهانه۲/ ۱۷ متر مربع نیز با بهبود خواص مکانیکی محصولات ذوب آهن  در آینده نزدیک انجام می‌شود».
این محصول یک شنبه ۱۵ مرداد ماه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار  با حضور اصحاب رسانه اصفهان در ذوب آهن اصفهان رونمایی شد.
Print Friendly, PDF & Email
آرک TH۲۹آینده‌پژوهیاستانداردDIN۲۱۵۳۰ایمنی و صرفه اقتصادیتولید ۱۰ هزار تن ریلذوب‌آهن اصفهانعلیرضا مهرابیمحصولات ارزش‌افزایمدیر مهندسی نورد ذوب‌آهنمدیریت مهندسی نورد
پست قبلی
بانک تجارت سهام فولاد مبارکه اصفهان را به مزایده می‌گذارد
پست بعدی
دوباره «ساخت ایران»، دوباره محصول تازه

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه