در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب آهن اصفهان، بازسازی و بهرهبرداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام میباشد. بدین منظور با تنی چند از تلاشگران این عملیات گفتگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
سید فریدون کورنگی، معاون مدیر راه آهن و ترابری شرکت گفت: خطوط راه آهن از شریانهای اصلی تولید میباشند و بدلیل شرایط خاص حمل و نقل داخل شرکت (جابجایی چدن و سرباره با استفاده از پاتیل) در بین خطوط راه آهن کشور، بیشترین بار محوری وسایل نقلیه ریل رو، با ۴۰ تن بار محوری را دارا هستند. این عدد در سایر خطوط ریلی کشور حداکثر ۲۲ و نیم تن میباشد. لذا جهت بهرهبرداری بهینه لازم است عملیات نوسازی و بازسازی آنها در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه خطوط ریلی شرکت متحمل فشار زیادی هستند و لذا نگهداری، تعمیرات و نوسازی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است، ادامه داد: برای اولین بار از زمان راهاندازی خطوط کارخانه (از سال ۱۳۴۶) نوسازی خطوط با هزینهای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور خطوط ۲۲ و ۲۳ سرباره انتخاب گردید.
معاون مدیر راه آهن و ترابری شرکت تصریح کرد: این پروژه شامل نوسازی کامل خطوط راه آهن به طول ۵۸۰۰ متر است که اقدامات انجام شده برای آن عبارتند از: دمونتاژ کامل خطوط ریلی و برداشت پلاک های فرسوده، جمع آوری بستر زیر ریل و انتقال به خارج از کارگاه شامل حجم زیادی از خاک و بالاست (حدود ۲۸۰۰۰ متر مکعب)، زیرسازی اولیه، تسطیح طول عملیات به عرض ۸ متر، مونتاژ ریل و تراورس، زیرکوبی و استحکام خطوط، بهرهبرداری آزمایشی، اصلاح مجدد و برطرف نمودن عیوب احتمالی.
سعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راه آهن و ترابری شرکت نیز اضافه کرد: خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ از خطوط استراتژیک و حساس کارخانه میباشند که ارتباط بین کوره بلند ۱ و ۲ و دانهبندی و تل سرباره را برقرار میسازند لذا در فرآیند تولید و کارکرد کوره بلندها، نقش کلیدی دارند.
وی افزود: در دستورالعمل و پاسپورت اجرائی به صورتی برنامهریزی شده که قطارهای حامل پاتیلهای سرباره از خط ۲۲ به تل سرباره اعزام و از خط ۲۳ باز میگردند، در مدت نوسازی بدلیل مسدود شدن یکی از خطوط، تمامی مراحل اعزام و بازگشت قطارها از یک خط انجام میگیرد که مستلزم برنامهریزی، کنترل، دقت و تلاش بیشتر پرسنل حرکت، ضمن هماهنگی با مدیریتهای مرتبط میباشد، در همین زمینه دو دستگاه لکوموتیو با کادر کامل حرکت جهت انجام فعالیتهای مرتبط با تعمیرات و انجام مانورهای برنامهریزی نشده، پیشبینی گردید.
یونس رجبی، کارشناس مسئول تعمیرات خط نیز خاطرنشان کرد: در طی ۵۵ سال بهرهبرداری از این خطوط کنترل، تعمیرات، نگهداری و تعویض آنها در مواقع اضطراری به صورت مستمر انجام میگرفت اما بدلیل استفاده مداوم، نوسازی آنها و همچنین تعویض ۵ دستگاه سوزن تغییر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفت، تعویض خطوط در چند فاز برنامهریزی گردید که فاز اول به طول ۵۰۰ متر و به مدت ۲۰ روز شروع گردید.
وی بیان کرد: خطوط قبلی از نوع کاستیلی بوده و خطوط جدید با تیپ K تماماً با استفاده از ریل (UIC۶۰) محصول تولید داخلی شرکت ذوب آهن به متراژ حدود ۱۲۰۰۰ متر انجام میگردد.
محمد روشن ضمیری، فورمن کارگاه سرباره کوره بلند، نیز گفت: در خصوص تعویض این خطوط چندین جلسه کارشناسی با همکاران مدیریت راه آهن جهت حفظ روند تولید گرفته شد و نهایتاً مقرر گردید، گود ضلع غربی سرباره شماره ۳ آماده بهرهبرداری گردد که با همکاری مدیریت های تولید توزیع برق، نت راه و ساختمان، راهبری ماشین آلات و خودروهای سنگین، آبرسانی و نسوز این کار انجام شد تا درصورت حوادث احتمالی در خط ۲۳ و جلوگیری از اختلال در تولید چدن، امکان تخلیه سرباره کوره بلند ۱و ۲ در گود ضلع غربی فراهم شود.