شنبه 14 تیر 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

نوسازی و بهره برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند ذوب آهن اصفهان

توسط dostmoshaver 4 مرداد 1402
4 مرداد 1402
80

در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب آهن اصفهان، بازسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام می‌باشد. بدین منظور با تنی چند از تلاش‌گران این عملیات گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سید فریدون کورنگی، معاون مدیر راه آهن و ترابری شرکت گفت: خطوط راه آهن از شریان‌های اصلی تولید می‌باشند و بدلیل شرایط خاص حمل و نقل داخل شرکت (جابجایی چدن و سرباره با استفاده از پاتیل) در بین خطوط راه آهن کشور، بیشترین بار محوری وسایل نقلیه ریل رو، با ۴۰ تن بار محوری را دارا هستند. این عدد در سایر خطوط ریلی کشور حداکثر ۲۲ و نیم تن می‌باشد. لذا جهت بهره‌برداری بهینه لازم است عملیات نوسازی و بازسازی آنها در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه خطوط ریلی شرکت متحمل فشار زیادی هستند و لذا نگهداری، تعمیرات و نوسازی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: برای اولین بار از زمان راه‌اندازی خطوط کارخانه (از سال ۱۳۴۶) نوسازی خطوط با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور خطوط ۲۲ و ۲۳ سرباره انتخاب گردید.
معاون مدیر راه آهن و ترابری شرکت تصریح کرد: این پروژه شامل نوسازی کامل خطوط راه آهن به طول ۵۸۰۰ متر است که اقدامات انجام شده برای آن عبارتند از: دمونتاژ کامل خطوط ریلی و برداشت پلاک های فرسوده، جمع آوری بستر زیر ریل و انتقال به خارج از کارگاه شامل حجم زیادی از خاک و بالاست (حدود ۲۸۰۰۰ متر مکعب)، زیرسازی اولیه، تسطیح طول عملیات به عرض ۸ متر، مونتاژ ریل و تراورس، زیرکوبی و استحکام خطوط، بهره‌برداری آزمایشی، اصلاح مجدد و برطرف نمودن عیوب احتمالی.

سعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راه آهن و ترابری شرکت نیز اضافه کرد: خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ از خطوط استراتژیک و حساس کارخانه می‌باشند که ارتباط بین کوره بلند ۱ و ۲ و دانه‌بندی و تل سرباره را برقرار می‌سازند لذا در فرآیند تولید و کارکرد کوره بلندها، نقش کلیدی دارند.
وی افزود: در دستورالعمل و پاسپورت اجرائی به صورتی برنامه‌ریزی شده که قطارهای حامل پاتیل‌های سرباره از خط ۲۲ به تل سرباره اعزام و از خط ۲۳ باز می‌گردند، در مدت نوسازی بدلیل مسدود شدن یکی از خطوط، تمامی مراحل اعزام و بازگشت قطارها از یک خط انجام می‌گیرد که مستلزم برنامه‌ریزی، کنترل، دقت و تلاش بیشتر پرسنل حرکت، ضمن هماهنگی با مدیریت‌های مرتبط می‌باشد، در همین زمینه دو دستگاه لکوموتیو با کادر کامل حرکت جهت انجام فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات و انجام مانورهای برنامه‌ریزی نشده، پیش‌بینی گردید.

یونس رجبی، کارشناس مسئول تعمیرات خط نیز خاطرنشان کرد: در طی ۵۵ سال بهره‌برداری از این خطوط کنترل، تعمیرات، نگهداری و تعویض آنها در مواقع اضطراری به صورت مستمر انجام می‌گرفت اما بدلیل استفاده مداوم، نوسازی آنها و همچنین تعویض ۵ دستگاه سوزن تغییر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفت، تعویض خطوط در چند فاز برنامه‌ریزی گردید که فاز اول به طول ۵۰۰ متر و به مدت ۲۰ روز شروع گردید.
وی بیان کرد: خطوط قبلی از نوع کاستیلی بوده و خطوط جدید با تیپ K  تماماً با استفاده از ریل (UIC۶۰) محصول تولید داخلی شرکت ذوب آهن  به متراژ حدود ۱۲۰۰۰ متر  انجام می‌گردد.

محمد روشن ضمیری، فورمن کارگاه سرباره کوره بلند، نیز گفت: در خصوص تعویض این خطوط چندین جلسه کارشناسی با همکاران مدیریت راه آهن جهت حفظ روند تولید گرفته شد و نهایتاً مقرر گردید، گود ضلع غربی سرباره شماره ۳  آماده بهره‌برداری گردد که با همکاری مدیریت های تولید توزیع برق، نت راه و ساختمان، راهبری ماشین آلات و خودروهای سنگین، آبرسانی و نسوز این کار انجام شد تا درصورت حوادث احتمالی در خط ۲۳ و جلوگیری از اختلال در تولید چدن، امکان تخلیه سرباره کوره بلند ۱و ۲ در گود ضلع غربی فراهم شود.

Print Friendly, PDF & Email
بازسازی و بهره‌برداریخطوط ریلی ذوب آهن اصفهانسعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راه آهن و ترابریسید فریدون کورنگی، معاون مدیر راه آهن و ترابری ذوب آهن اصفهانمحمد روشن ضمیری، فورمن کارگاه سرباره کوره بلندیونس رجبی، کارشناس مسئول تعمیرات خط
پست قبلی
انجمن جهانی فولاد: صعود ایران به جایگاه هشتم تولید جهانی فولاد در نیمه نخست 2023/ ایران رتبه هفتم تولید فولاد در ماه ژوئن را هم کسب کرد
پست بعدی
در مکاتبه اعتراضی فولادسازان با دولت و مجلس مطرح شد؛

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه