در هفتمین سالروز بهرهبرداری از ایستگاه ریختهگری شماره ۵ بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان روابط عمومی ذوب آهن اصفهان با تنی چند از مسئولان این بخش گفتگویی انجام داده که در ادامه میخوانید.
کیان دره شوری معاون تولید بخش فولادسازی، ایستگاه ریختهگری شماره ۵ را یکی از پیشرفتهترین ایستگاههای ریختهگری کارخانه عنوان کرد و گفت: این ایستگاه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش در سال و راندمان بالا، نقش اساسی در روند تولید بخش فولادسازی ایفا میکند و ۳۵ الی ۴۰ درصد از تولید این بخش را عهدهدار میباشد.
وی افزود: راهاندازی ایستگاه ۵ که با مشکلات و چالشهای بسیاری همراه بود، یکی از تجربیات موفق مجتمع بزرگ ذوب آهن به شمار میرود و در صورت تامین برخی از تجهیزات قابلیت افزایش راندمان را نیز دارا میباشد.
خسرو شمس سرپرست ریختهگری نیز در ادامه به بیان برخی از مزایای این ایستگاه پرداخت و اظهار داشت: از مهمترین قابلیتهای این ایستگاه دارا بودن مکانیزمی موسوم به FNC میباشد که امکاناتی نظیر تعویض نازل ذوب حین ریختهگری، راهاندازی مجدد خطهای ریختهگری و سهولت قطع هر شاخه را فراهم میکند.
وی در ادامه به شرح خاطرهای از دوران راهاندازی این ایستگاه پرداخت و گفت: در یکی از اولین تستها به دلیل اشکالی که ایجاد شد، تمام دنده شانهایها سقوط کردند و به گفته کارشناس دانیلی حدود یک ماه زمان برای بازسازی آن لازم بود اما با همدلی، همکاران کارگاه ۵۱ و بخش فولادسازی طی دو روز پایان هفته این بازسازی به طور کامل انجام شد و این مهارت و سخت کوشی تلاشگران ذوب آهنی، شگفتی کارشناسان دانیلی را در پی داشت.
علی محمدی مهندس ارشد مکانیک تعمیرات ایستگاههای ریختهگری نیز خاطرنشان کرد: ایستگاه ریختهگری شماره ۵ با توجه به بروز بودن تجهیزات آن و نیز سرعت دو برابری ریختهگری نسبت به ایستگاههای قدیم در سال ۱۳۹۵ مورد بهرهبرداری قرار گرفت اما با توجه به تحریمها و شرایط خاص، تعدادی از تجهیزات، فاقد قطعات رزرو و تعدادی نیز کیفیت لازم را نداشتند که این مورد دغدغه مهمی در امر تولید پایدار و مستمر بود اما با همدلی همکاران با تجربه، توانمند و دلسوز در قسمت مکانیک ریختهگری و دفتر فنی بخش فولادسازی از طریق مهندسی معکوس، معایب برطرف گردید.
وی برخی از قطعات را چنین برشمرد: اضافه نمودن دکل سیلندرهای کشویی پاتیل فولاد به بازوهای برج گردان ۲- تغییر طرح در رولیکهای سرد کننده ۳- تغییرطرح در تیپ افشانک پاشش آب به شمش در ناحیه سرد کننده ۴- تغییر طرح در شاسی اکرانهای ناحیه چهار سرد کننده ۵- طراحی و بومیسازی هیدروشاینر غلطکهای کشاننده ۶- طراحی و ساخت ماشین برش ایستگاه ۷- مهندسی معکوس کلاچ برقی ماشین برش و ساخت آن ۸- تغییر طرح در سیلندرهای ناحیه آنلودینگ ترانسفرکار ۹- مهندسی معکوس و ساخت مکانیزم فلودیوایدر پیستونی بستر گام بردار ۱۰- تغییر طرح در ناحیه جمعکننده و حذف لولههای آب گرد و …
مهندس ارشد مکانیک تعمیرات ایستگاههای ریختهگری تصریح کرد: با توجه به سرعت دو برابری این ایستگاه ریختهگری پیشرفته که رکوردی نظیر ریختهگری مستمر ۱۶ پاتیل ۱۳۰ تنی را در کارنامه دارد در صورت تامین قطعات مورد نیاز و انجام تعمیرات اساسی، تاثیر به سزایی در تولید پایدار و ارزش افزا خواهد داشت.
محمدی تاکید کرد: شایسته است از کلیه همکاران در قسمتهای مختلف بخش فولادسازی به ویژه مدیر و معاون تجهیزات مکانیک و مدیریتهای امور فنی و برنامهریزی تولید، نت مکانیک، نت ساختمان، سفارشات و خرید کارخانه که در کلیه مراحل تهیه نقشه، سفارش، خرید و اجرا همکاری بسیار خوبی داشتند، تشکر و قدردانی نمایم.