دوشنبه 19 خرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

توسعه راه آهن از افق ذوب آهن اصفهان

توسط منیرالسادات حسینی 2 تیر 1402
2 تیر 1402
85
بیش از صد سال از اولین تلاش ها برای ایجاد راه آهن سراسری در ایران می گذرد و این در حالی است که در این مدت ، توسعه راه آهن ایران بر پایه ریل وارداتی بود . همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان باعث شد که ایران بتواند به معدود تولید کنندگان ریل درجهان بپیوندد تا توسعه راه آهن به عنوان زیرساختی استراتژیک ، وابسته به ریل وارداتی نباشد. در سال ۱۳۰۴ که اولین مصوبه ایجاد راه آهن سراسری درمجلس تصویب شد ، در ابتدا تصمیم بر این بود که کارخانه ذوب آهن برای تولید ریل آن احداث شود اما هزینه بالای ساخت این کارخانه باعث شد ، این تصمیم به اجرا نرسد و تقدیر آن بود که در سال ۱۳۹۸ اولین تولید انبوه ریل توسط ذوب آهن اصفهان انجام شود
.

در واقع ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور با ۵۵ سال سابقه درخشان در این صنعت، با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام به سرمایه‌گذاری در امر تولید ریل نمود در حالی‌که تعداد معدودی از کشورهای دنیا قادر به تولید این محصول هستند.

شرکت ذوب آهن موفق شد در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی‌، با همت تلاشگران خود این محصول را تولید نماید و حتی شمش ریل را نیز تولید کرد تا این پروسه به صورت کامل از سنگ آهن تا ریل در این شرکت انجام شود.

ریل ذوب آهن اصفهان با استاندارد EN۱۳۶۷۴ تولید می‌شود که جهت قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود، جالب توجه است که از بین کشورهای تولید کننده ریل، تنها ۶ کشور دنیا قادر به تولید این محصول با استاندارد مذکور هستند که بالاترین استاندارد جهانی است‌؛ ریل با استاندارد EN۱۳۶۷۴ برای قطارهای پرسرعت استفاده می‌شود که هنوز هم چنین قطارهایی در کشور وجود ندارد ما با یک آینده نگری خوب از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی‌، مقرر شده از ریل مخصوص قطارهای پرسرعت در کشور استفاده شود‌.

اهمیت این دستاورد ذوب آهن اصفهان در توسعه زیرساخت ریلی کشور روز به روز بیشتر می شود . بهره گیری کامل از ریل ملی تولید شده در این مجتمع عظیم صنعتی در مسیر ریلی بستان آباد – خاوران و ایستگاه آن که همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید ، نماد دیگری از نقش آفرینی ذوب آهن در توسعه زیرساخت ریلی کشور بود.

 ذوب آهن اصفهان هم اکنون نیاز ریلی راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت زیرساخت را تامین می کند، و به همین منظور تولید ۱۰۰ هزار تن ریل تا پایان سال جاری در برنامه شرکت قرار دارد   و ۶۰ هزار تن از این محصول نیز در محورهای ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است.

متخصصین این شرکت با دانش و تجربه خود فرایند تولید ریل را بومی سازی کرده اند تا ذوب آهن اصفهان بتواند به عنوان یک تکنولوگ داخلی ، انواع ریل مورد نیاز کشور را تولید کند.

 

هر چند این مجمتع عظیم صنعتی پیشگام بومی سازی در صنعت فولاد کشور است و ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز خود را بومی سازی کرده است اما تولید ریل ملی را می توان مهم‌ترین دستاورد بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان به شمار آورد. محصول کلیدی که تولید آن در داخل با اما و اگرهای فراوانی همراه بود اما تلاشگران این مجتمع عظیم صنعتی با خودکفایی در تولید آن و سپس تنوع بخشیدن به این محصول، ایران عزیزمان را از واردات آن بی‌نیاز ساختند و حتی صادرات آن نیز در دستور کار قرار دارد. محصولی که از مرحله تولید فولاد تا نورد آن در همین کارخانه و بر اساس استانداردها و آزمون‌های روز دنیا،تولید می‌شود.

این توانمندی باعث شد مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خودشان تولید ریلی ملی را یک دستاورد بزرگ معرفی نمایند که دیدگاه ایشان افتخاری برای صنعت فولاد کشور و خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان است.

 

ذوب آهن در کنار تولید ریل خطوط پرسرعت ، ریل مترو را نیز مطابق با استانداردهای جهانی تولید کرد . در این راستا در جلسه مدیران عامل شرکت های قطار شهری کشور که چندی پیش در مشهد برگزار شد نیازهای ریلی متروهای کلان شهرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که ذوب آهن تامین کننده کامل ریل مورد نیاز آنها است.

 ضمن اینکه، آرک معدن یا ریل تونلی نیز برای ایمن سازی معادن کشور در این کارخانه تولید می شود که این محصول نیز در گذشته به طور کامل از طریق واردات تامین می شد.

تولید این محصول مهم و استراتژیک که در شرایط سخت تحریم صورت گرفت، نشان داد ظرفیت های بسیار بالایی در ذوب آهن اصفهان برای بومی سازی وجود دارد همچنانکه دیگر صنایع نیز تا کنون از این ظرفیت بهره مند شدند . در این راستا ذوب آهن اصفهان علاوه بر تولید انواع ریل ، در دیگر قطعات مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچون سوزن ریل و چرخ و محور قطار نیز موفق عمل کرد و در و اقع می توان چشم انداز این مجتمع عظیم صنعتی را با تولید محصولات خاص و ارزش افزا که سایر شرکت ها توان تولید آن را ندارند ، باز تعریف نمود. همچنین با توجه به اینکه در بازارهای داخلی و خارجی ، تقاضا برای محصولات سنتی به تدریج کم رنگ می شود ، این مجتمع عظیم صنعتی تولید محصولات خاص را در اولویت قرار داده است که در این راستا تولید H۲۴ در سال جاری با استفاده از شمش تولیدی این شرکت انجام شد و می تواند در صنعت ساختمان تحول ایجاد کند.

Print Friendly, PDF & Email
استاندارداستراتژیکتوسعه راه آهنذوب آهن اصفهانراه آهن سراسریریل وارداتیزیرساختی
پست قبلی
اعطای نشان عالی برکت به بانک سپه
پست بعدی
جشن سالروز تاسیس باشگاه ذوب‌آهن برگزار شد

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه