شنبه 14 تیر 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

چهار شرط احداث نیروگاه توسط سیمانی‌‌‌ها

توسط منیرالسادات حسینی 10 اردیبهشت 1402
10 اردیبهشت 1402
83

تامین انرژی اصلی‌ترین دغدغه صنعت سیمان به شمار می‌رود و اخیرا موضوع استفاده از زباله‌ها به عنوان سوخت کوره و همچنین راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس توسط این شرکت‌ها در برخی محافل مطرح می‌شود؛ با وجود این مشکلات متعددی در این مسیر وجود دارد. به این معنا که موضوع بهره‌برداری از زباله‌ها به دلیل تعدد نهادهای ذی‌ربط و همچنین شرکت‌های پیمانکاری راه را بر سرمایه‌گذاری در این مسیر می‌بندد.

در سوی دیگر موضوع ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس که در فصل تابستان و اعمال محدودیت‌های دولت بتواند بخشی از نیاز کارخانه‌های سیمان را تامین کنند، با اما و اگرهای بسیاری همراه است؛ به این معنا که از یکسو دولت در پیک مصرف تابستانی و قطع برق؛ مالکان نیروگاه‌ها را ملزم به قرار دادن برق تولیدی در اختیار شبکه عمومی می‌کند و بر این اساس حتی در صورت قطع برق کارخانه، امکان استفاده از برق تولیدی برای مالکان فراهم نیست. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران انتظار دارند در سایر فصول که دمای هوا کاهش می‌یابد، دولت با قیمت مناسبی برق تولیدی را از آنها خریداری کند که این اتفاق هم به دلیل دستوری بودن قیمت برق از صرفه لازم برخوردار نیست؛ بنابراین تحقق ساخت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس و خود‌تامین با شرایط کنونی به سختی امکان‌پذیر است و اگر دولت می‌خواهد در صنعت سیمان رشد تولید اتفاق بیفتد، باید مساله انرژی به‌ویژه تولید برق را مرتفع کند.

مدیرعامل سیمان تهران  به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قطعا تامین انرژی اصلی‌ترین دغدغه صنعت سیمان به شمار می‌رود و استفاده از زباله‌ها به عنوان سوخت کوره‌های سیمان می‌تواند بسیار راهگشا باشد و شرکت‌ها هم از این طرح استقبال می‌کنند اما واقعیت این است که اختیارات برای اجرای چنین طرحی با توجه به نهادهای متولی و پیچیدگی‌های مالکیت زباله‌ها وجود ندارد.

علی‌اصغر گرشاسبی در مورد ایجاد نیروگاه‌های خودتامین و کوچک‌مقیاس توسط شرکت‌های سیمانی اظهار کرد: ایجاد نیروگاه‌های کوچک نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت است. به هر حال راه‌اندازی نیروگاه‌های هر چند کوچک و خود‌تامین برای صنعت سیمان بسیار هزینه‌بر است و تنها در صورتی این سرمایه‌گذاری برای سیمانی‌ها توجیه دارد که اولا برای تامین مالی از طریق تسهیلات وزارت نفت و وزارت نیرو مساعدت کنند، چرا که صنعت سیمان از توان مالی لازم برخوردار نیست. نکته دوم اینکه سوخت موردنیاز این نیروگاه‌ها باید توسط وزارت نفت تامین شود و سوم اینکه شرکت‌های سیمانی در زمان محدودیت‌های برق بتوانند از برق تولیدی خودشان به طور کامل برای تولید استفاده کنند که البته در شرایط حاضر وزارت نیرو زیر بار این شرط نمی‌رود و معتقد است باید شرکت‌ها برق را در اختیار شبکه قرار دهند. نکته چهارم اینکه وزارت نیرو باید متعهد شود برق تولیدی را در فصول دیگر سال با قیمت مناسب از شرکت‌های سیمانی خریداری کند؛ هر کدام از این موارد انجام نشود، عملا اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به اینکه بازار سیمان وضعیت آرامی را سپری می‌کند و به‌رغم افزایش تقاضا خبری از افزایش بهای سیمان در بازار نیست، ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۲ بهای گاز با رشد سه برابری، ۱۴۰۰ تومان و بهای برق هم تا ۶ برابر سال گذشته تعیین شده که البته این ارقام توسط مجلس تایید نشده و در نهایت به دولت واگذار شده است؛ بنابراین احتمال تعدیل این ارقام وجود دارد.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل طولانی شدن زمان محدودیت‌های برق و گاز شرکت‌ها مجبور به استفاده از ذخایر کلینکر خود شدند، افزود: عمده کارخانه‌ها فاقد کلینکر ذخیره هستند و همین امر در صورت اعمال محدودیت‌های جدید در تابستان امسال می‌تواند با کاهش عرضه بازار را دچار آشفتگی کند.

 

مدیرعامل سیمان تهران تصریح کرد: در سال گذشته به دلایلی همچون محدودیت‌های سوخت و برق، ۱۶ تا ۲۰ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی سیمان تولید شد در حالی که صادرات این میزان سیمان ۵۰۰ میلیون دلار برای شرکت‌ها ارز‌آوری به همراه دارد؛ اگر دولت به دنبال تحقق رشد تولید و کنترل تورم است، باید برای مساله تامین انرژی چاره‌اندیشی کند. از سوی دیگر کنترل تورم در صنعت سیمان از گلوگاه دولت می‌گذرد؛ به این معنا که دولت با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت‌های سیمانی که متاثر از دخالت در قیمت‌گذاری سیمان بوده، باید در نرخ برق و گاز، عوارض و همچنین حقوق دولتی معادن این صنعت تجدید نظر اساسی کند تا از این طریق تولیدکننده بتواند سیمان را با قیمت متعادل به دست مصرف‌کننده برساند.

وی افزود: متاسفانه شاهد حواشی مختلفی توسط برخی افراد عمدتا سیاسی در مورد شرکت در طول سال هستیم. حتی برخی از آلودگی ناشی از سوخت مازوت در فصل زمستان انتقاد می‌کردند در حالی که سال‌هاست استفاده از سوخت مازوت تحت هر شرایطی برای سیمان تهران ممنوع شده است و از طرفی تمامی مسائل بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست با جدیت در سیمان تهران دنبال می‌شود.

مدیرعامل سیمان تهران در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات سیمان گفت: صادرات سیمان وضعیت آرامی را سپری می‌کند و عمده مشکل در شرایط حاضر رساندن سیمان به مبادی صادراتی و بنادر است، چرا که حمل‌ونقل از شرایط قابل قبولی برخوردار نیست.

گرشاسبی با انتقاد از سیاست‌های دولت در قبال ارز حاصل از صادرات عنوان کرد: در حالی که واردات قطعات برای کارخانه‌های سیمان با ارز آزاد انجام می‌شود، اما ارز حاصل از صادرات با نرخ بسیار کمتری از صادر‌کننده دریافت می‌شود و همین امر افت انگیزه صادرات را به همراه دارد.

Print Friendly, PDF & Email
بهینه‌سازی مصرف سوختصنعت سیمانمحیط‌زیستنیروگاه
پست قبلی
سقوط سنگ‌‌‌آهن با زیان‌‌‌ده شدن فولادسازان
پست بعدی
سهم آهن در تورم ساخت

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه