دوشنبه 19 خرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

بورس کالا، بهترین مسیر برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

قائم‌ مقام وزارت صمت در گفت‌وگویی مطرح کرد

توسط منیرالسادات حسینی 23 آذر 1401
23 آذر 1401
112

قائم‌ مقام وزارت صمت گفت: قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته رقابت در میان تولیدکنندگان را از بین برده و تجربه نیز اثبات کرده که این رویه به زیان مصرف کنندگان تمام شده است؛ در این زمینه اعتقاد وزارت صمت احیای رقابت و برندینگ تولیدکنندگان از مسیر بورس کالاست.

محمدصادق مفتح، قائم‌ مقام وزارت صمت اظهار کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، جلسات هفتگی و مستمر وزارت صمت با بورس کالا انجام شده چراکه اعتقاد وزارت صمت، جایگزینی نظام رقابتی و شفاف بورس با قیمت‌گذاری دستوری است.

قائم‌ مقام وزارت صمت افزود: رشد عرضه کالاها در بورس کالا نیز بیانگر اعتقاد جدی وزارت صمت به سازوکار عرضه و تقاضاست و تجربه این سال‌ها اثبات کرده است که بهترین راه برای پیشبرد اهداف بازار، رقابت آزادانه در میان صنایع آن هم در فضای شفاف بورس کالا است.

او تاکید کرد: شفاف‌ترین و رقابتی‌ترین سازوکار برای مبادلات کالاها، بورس کالاست که بیش از یک قرن تجربه این روش در دنیا وجود دارد و بورس‌های کالایی دنیا نیز در مسیر توسعه هستند؛ از این رو ما نیز باید در جهت ارتقای شفاف و رقابت با سرعت بیشتر در این مسیر گام برداریم.

قائم‌ مقام وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین مشکلی که قیمت‌گذاری دستوری برای صنایع ایجاد کرده چه مواردی بوده است؟ گفت: تبعات قیمت‌گذاری دستوری برای صنایع زیاد است که عدم شفافیت، ایجاد رانت و واسطه‌گری و موارد بسیار دیگر را می توان نام برد اما از بین بردن رقابت و برندینگ از جمله تبعات این سیاست است که فعالیت تولیدکننده و عملکرد بازار را به بیراهه کشانده است.

مفتح ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری به طور مستقیم رقابت میان صنایع را از بین برده است، فکر کنید در شیوه قیمت‌گذاری دستوری قرار است هزینه تمام شده تولید یک کالا به علاوه سود آن برای فروش در نظرگرفته شود حالا هر مقدار هزینه تمام شده بیشتر باشد، نرخ فروش نیز بیشتر می شود و انگیزه‌ای برای کاهش هزینه تمام شده وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اما اگر به سازوکار بازار اعتماد کنیم، تولیدکننده می داند که باید رقابت کند و برندینگ نیز معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.

قائم‌ مقام وزارت صمت گفت: علاوه بر موارد بالا، رقابت بدون شک به سود مصرف‌کننده نیز تمام می شود و اتفاقا هر جا قیمت‌گذاری دستوری صورت گرفته، مصرف کننده نیز سودی نبرده است.

او در پایان اظهار کرد: روش غیراقتصادی قیمت‌گذاری دستوری که خلاف عقل و منطق است جای خود را به روش شفاف و رقابتی بورس کالا داده است و به مرور این رویه نیز پررنگ‌تر از قبل ادامه می یابد.

Print Friendly, PDF & Email
برندینگبورس کالادستوریقیمت‌گذاریمحمدصادق مفتحوزارت صمت
پست قبلی
تعطیلات آرام پیش روی بیت‌کوین
پست بعدی
تقاضای قوی‌تری برای نفت خواهیم داشت

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه