به گزارش عصرسرعت از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان خدوم راهآهن؛ سخنانش را با اشاره به نقش راهآهن در تمدن ایران آغاز و از شاهکار مهندسی ریلی ایران بویژه در پل ورسک، گدوک و ساری یاد کرد که با همکاری متخصصین داخلی و مهندسین خارجی؛ میراثی ماندگار را برای کشور رقم زده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدگاه بلند مقام معظم رهبری و چشم انداز وسیع ایشان به کشور به جهت موقعیت ژئوپولتیک ایران و ضرورت ارتباط با همسایگان، ادامه داد: ایشان سالهاست که به کریدورهای مرزی کشور تاکید دارند؛ اما متاسفانه علیرغم تلاشهایی که صورت گرفته، هنوز این انتظار محقق نشده و کریدورهای شمالی-جنوبی-شرقی و غربی کشور تکمیل نشده است.
صادق در ادامه سخنان خود سه انتظار و تکلیف را برای جبار ذاکری مدیرعامل جدید شرکت راهآهن تعیین کرد. نخست «تکمیل و توسعه خطوط ریلی از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور» به منظور تسهیل تردد مسافران و برقراری ارتباطات مرزی ریلی با همسایگان برقرار گردد. دوم «توجه به منزلت همکاران نجیب، کم توقع و زحمتکش راهآهن در سراسر کشور». سوم «تعامل و همکاری با تمامی دستگاههای دولتی و بخش خصوصی برای تکمیل و توسعه ناوگان ریلی».
وی افزود: اگرچه گامهایی در این راه برداشته شده اما باید درها به سوی استفاده از همه ظرفیتها بویژه در بخش خصوصی باز باشد. صادق بلافاصله تاکید کرد که این اقدام باید در کمال «عدالت» و «شفافیت» باشد و در فضایی رقابتی از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده گردد؛ چرا که با بودجه و اعتبارات محدود سالانه دولتی در این زمینه نمیتوان تحول آفرینی کرد و ناگزیر از استفاده از سرمایه بخش خصوصی هستیم.
برنامهریزی برای قطارهای باری و افزایش سرعت کار، از دیگر انتظارات وزیر جدید راه و شهرسازی از مدیرعامل منتخب راه آهن بود. بر این اساس صادق از ذاکری خواست تا در کوتاهترین زمان ممکن، به ترسیم واقعیات صنعت ریلی کشور بپردازد تا چشم انداز روشنی از مسائل مبتلابه راهآهن ارائه گردد و ضمن شناسایی نقاط قوت، برای رفع نقاط ضعف به ترتیب اولویت برنامهریزی گردد.
وزیر راه و شهرسازی بار دیگر در پایان سخنان خود بر ضرورت توجه به ارتقای منزلت همکاران راهآهن تاکید نمود.
ذاکری: کاهش تصدیگری دولت را به اتکای تکالیف قانونی دنبال میکنم
جبارعلی ذاکری مدیرعامل جدید شرکت راهآهن در مراسم معارفه خود، ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر راه و شهرسازی و هیات دولت؛ ابراز امیدواری کرد که با استفاده از توان نخبگانی کشور، ظرفیت ریلی کشور، گسترش یابد.
وی از روند تغییر مدیریت صنعت راهآهن در دنیا سخن گرفت و بر ضرورت کاهش تصدیگری دولت به اتکای قوانین و اسناد بالادستی تاکید کرد و گفت: در برخی کشورهای دنیا همچون انگلستان، راهآهن خصوصی شده است و در برخی کشورهای دیگر همچون ژاپن، عمده فعالیتهای آن برون سپاری شده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز مسیر بینابینی در پیش گرفته شده است.
به گفته وی، 14 گام در این مسیر وجود دارد که تا کنون 4 – 5 گام آن برداشته شده و به استناد اسناد بالادستی میتوان دیگر گامها را نیز پیش برد. چرا که با اتکای صرف به درآمدهای نفتی دولت، نمیتوان این مسیر را ادامه داد و به اهداف تعیین شده در قانون برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بار و مسافر دست یافت. از این رو لازم است جذابیتهای لازم برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی ایجاد شود که تعدیل نرخ کرایه حمل و نقل ریلی، گامی در این راستا خواهد بود.
مدیرعامل جدید شرکت راهآهن؛ از اهمیت ترانزیت سخن گفت و از «خاوران»، «چشم ثریا» و «کنارگذر ارس» به عنوان کریدورهای مهم کشور نام برد و بر ضرورت اتصال به افغانستان و عراق تاکید کرد که اجرای آن به دلیل محدودیتهای مالی به تاخیر افتاده است. از این رو لازم است که با استفاده از ظرفیت تشکلهای صنعت حمل و نقل، در راستای تدوین راهکارهایی برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم در افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر، گام برداشت.
گفتنی است سیدمیعاد صالحی مدیرعامل پیشین شرکت راهآهن نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد سه ساله خود در این شرکت ارائه نمود. وی در سخنان خود از مواضع شفاف و کارشناسی فرزانه صادق در برخورد با مفاسد اقتصادی و تاکید وی بر شفافیت و فسادستیزی به نیکی یاد کرد