یکشنبه 15 تیر 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

دانش‌بنیان‌ها چه فرقی با شرکت‌های خصوصی دارند؟

توسط منیرالسادات حسینی 18 شهریور 1402
18 شهریور 1402
110

به عقیده بسیاری، بخش خصوصی به دنبال جمع‌آوری ثروت و سرمایه است و به منافع جمعی کاری ندارد و به عقیده بسیاری دیگر، بخش دولتی به دلیل بهره‌وری کم، منابع را هدر می‌دهد؛ اما دانش‌بنیان‌ها یک تفاوت بزرگ با هر دوی این‌ها دارند.

به گزارش عصرسرعت، بحث‌های پیرامون بخش خصوصی و دولتی، همواره از بحث‌های داغ و پر سابقه در اقتصاد بوده است. به عقیده بسیاری، بخش خصوصی به دنبال جمع‌آوری ثروت و سرمایه است و به منافع جمعی کاری ندارد و به عقیده بسیاری دیگر، بخش دولتی به دلیل بهره‌وری کم، منابع را هدر می‌دهد؛ اما بین بخش خصوصی و کسب‌وکارهای استارت‌آپی و دانش‌بنیان نیز تفاوت‌های عمیقی وجود دارد که عمدتا ناشی از ماهیت کسب‌وکارهای نوپای نوظهور است.

ارزش‌آفرینی، مهم‌ترین هدف استارت‌آپ‌های نوپا

زیست‌بوم نوآوری متشکل از تعداد زیادی تیم‌های استارت‌آپی است که دور هم جمع شده‌اند تا محصولی ارزش‌آفرین خلق کنند. از آنجایی که هر نوع نوآوری دارای ریسک بالاست، در ابتدا سهم کوچکی از بازار نصیب هر استارت‌آپ می‌شود و حتی هر سرمایه‌گذاری را قانع نمی‌کند که تأمین مالی این نوآوری‌ها را انجام دهند. از طرفی اگر ارزشی خلق نشود، اقبالی از سوی مشتریان و متقاضیان نیز وجود نخواهد داشت.

این تیم‌های کسب‌وکاری معمولا تعدادی از افراد تحصیل‌کرده هستند که سعی دارند خروجی تحصیلات و یا ایده‌هایشان را به محصول یا خدمت با ارزش تبدیل کنند. در ابتدا ممکن است ارزش دارایی‌های این تیم‌ها به حدی نرسد که بانک‌ها را قانع کند که به آن‌ها وام دهند و کار خود را توسعه دهند.

در مقابل، هسته اولیه یک شرکت بزرگ خصوصی را معمولا یک یا چند فرد سرمایه‌دار یا دارای اعتبار نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی تشکیل می‌دهند و محصول آن‌ها نیز لزوما با ارزش بالا نیست. مالکان و صاحبان این شرکت‌ها در برخی موارد از رانت‌های مختلف استفاده می‌کنند تا یک واحد خصوصی را راه‌اندازی کنند و ارزش کار آن‌ها به دلیل ارزش سرمایه آن‌هاست. کالاهای تولیدی این نوع بخش خصوصی معمولا در حول مسائل روز کشور هم نیست.

خلق ارزش، به جز در استارت‌آپ‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز قابل مشاهده است. محصولات دانش‌بنیان‌ها معمولا از جنس فناوری است و این فناوری‌ها بایستی در صنعت برای تولید کالاهای مختلف به کار گرفته شوند. این شرکت‌ها نیز تلفیقی از نوآوری و دانش را برای حل مسائل روز استفاده می‌کنند و از طرفی به توسعه زنجیره ارزش در سایر صنایع هم کمک می‌کنند.

حیات استارت‌آپ‌ها بسته به توسعه محصول است

در دنیای استارت‌آپی، همیشه ایده‌های بهتر وجود دارند. ماهیت محصولات نوآورانه نیز به نوعی است که معمولا پس از مدتی که به بلوغ خود می‌رسند، فروش آن‌ها از رونق می‌افتد. مدیران استارت‌آپی در این مرحله مجبورند برای اینکه بازار خود را حفظ کنند، قسمت بزرگی از سود خود را در توسعه محصول و کسب‌وکار خود هزینه کنند. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی، پس از مدتی فعالیت، مجبور است تعداد بیشتری از محصولات را به فروشگاه خود اضافه کند تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

از سوی دیگر، برخی از صاحبان شرکت‌های رانتی بخش خصوصی، سودهای خود را در بانک‌ها یا با خرید ملک، زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری می‌کنند. ارزش محصولات آن‌ها معمولا به دلیل رانت و سرمایه است و احساس خطری هم از بابت از بین رفتن کسب‌وکارشان ندارند.

رقابت استارت‌آپ‌ها در بستر دیجیتال

دنیای کسب‌وکاری استارت‌آپی درست هم‌زمان با ظهور اینترنت و فضای دیجیتال شروع به اوج‌گیری کرد. بستر اینترنت فضای مناسب و رقابتی را در اختیار این کسب‌وکارها قرار می‎دهد و فضایی بدون محدودیت و خالی از انحصار و اشباع است که در بازار سنتی مواجه با آن مواجه هستیم.

در فضای رقابتی و مدرن استارت‌آپی سرعت فعالیت‌ها بالاست و نوعی از مدیریت را می‌طلبد که با فضای سنتی متفاوت است. یک استارت‌‌آپ تنها درصورتی می‌تواند رشد کند که به تغییرات، سریعا واکنش نشان دهد و در اصطلاح «چابک» باشد. در بازار سنتی، بیشتر کارها با اعتبار جلو می‌رود و تغییرات جدید مزاحم کسب‌وکارهای سنتی می‌شوند.

زیست‌بوم نوآوری پیشران است

در فضای استارت‌آپی و شرکت‌های دانش‌بنیان، تبدیل ایده و دانش به ثروت یا ارزش در تمرکز قرار می‌گیرد. تیم‌های نوآور و فناور همیشه باید در مرز علم قرار گیرند و خود را با تغییرات جدید هم‌سو کنند. این امر باعث می‌شود این کسب‌وکارها همیشه درحال پیشرفت و به‌روزرسانی باشند.

در مقابل، بخش خصوصی غیر نوآور، پس از مدتی از تغییرات باز می‌ماند و بازار را از دست می‌دهد. این شرایط در بسیاری از شرکت‌های صنعتی وجود دارد. بیشتر این شرکت‌ها دارای فناوری قدیمی هستند و توانمندی و قابلیت تولید محصولات باارزش و رقابت‌پذیر را ندارند.

بهره‌وری بالا در زیست‌بوم استارت‌آپی

استارت‌آپ‌های نوپا و دانش‌بنیان‌ها به دنبال تغییر فرایندهای معمول به فرایندهایی هستند که با کمترین هزینه، بیشترین بازده را دهد. این شرایط و همچنین چابکی سازمان‌ها منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود. درصورتی که بخش خصوصی که دارای سرمایه و یا رانت‌های مختلف مانند انرژی ارزان باشد، بهره‌ور نخواهد بود و نمی‌تواند به خودی خود فرایندها را ارتقا دهد. از طرفی بازیگران مختلف زیست‌بوم استارت‌آپی تلاش می‌کنند از فناوری‌های به‌روز استفاده کنند و این نیز خود بر نرخ بهره‌وری آن‌ها می‌افزاید.

Print Friendly, PDF & Email
جمع‌آوری ثروت و سرمایهبهره‌وری کمتفاوت بزرگاستارت‌آپ‌های نوپابستر دیجیتالبهره‌وری بالاارزش‌آفرینیبخش خصوصیتوسعه محصولدانش‌بنیان‌هازیست‌بوم نوآوری
پست قبلی
محقق ایرانی کیفیت باردهی درختان را ارتقا داد
پست بعدی
فولاد مبارکه در حال اجرای ابرپروژه‌های ملی

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه