به منظور تامین کک مورد نیاز ذوب آهن اصفهان و عدم نیاز به کک وارداتی، باتری شماره ۲ مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی این مجتمع عظیم صنعتی در دست بازسازی و نوسازی قرار دارد. در این راستا با حمیدرضا مستقل سرپرست مهندسی ناحیه چدن در شرکت گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
حمیدرضا مستقل با اشاره به اینکه فعالیتهای پروژه بازسازی باتری شماره ۲ کک سازی آبان ماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: ابتدا ارزیابی فونداسیون و سازه های بتنی باتری ۲ به منظور تقویت و بازسازی آنها در دستور کار قرارگرفت و سپس تونلهای دود دو طرف باتری و سکوی تخلیه کک تخریب شد و عملیات برداشتن لایه سطحی فونداسیون به منظور حذف لایه کربوره شده انجام گرفت و اصلاح آرماتوربندی بتن نیز هم اکنون در حال اتمام میباشد.
وی افزود: بازرسی داخلی و کنترل دودکش باتری ۲، جهت استفاده مجدد از آن نیز صورت گرفت که وضعیت دودکش مناسب گزارش گردید.
سرپرست مهندسی ناحیه چدن به سابقه بومیسازی تجهیزات مکانیکی باتری شماره ۱ کک سازی و ساخت دربهای فلکسیبل باتری شماره ۳ در ذوب آهن اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: پیشبینیهای لازم در قرارداد با پیمانکار خارجی پروژه جهت ساخت بخشی از این تجهیزات توسط ذوب آهن اصفهان، شامل ریخته گری بدنه درب های باتری، ستونهای آنکراژی، میلههای سیستم آن و ساخت دیگر قسمت ها شامل رام و سپری و تکمیل ساخت دربهای باتری در شرکتهایی که سابقه ساخت این تجهیزات را داشتهاند، با اخذ تاییدیه از شرکت پیمانکار و زودتر از زمان گراف در دستور کار قرارگرفت.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این باتری سالیانه ۵۵۰ هزار تن می باشد، تصریح کرد: برنامهریزی جهت ساخت، نصب و برچیدن سوله حفاظتی عملیات نسوزکاری به وزن تقریبی ۸۳۰ تن در شرکت تارابگین صورت پذیرفته است که در این خصوص نیز بخش عمده ای از ستونها ساخته و به کارگاه حمل گردیده است.
سرپرست مهندسی ناحیه چدن با اشاره به اینکه سایر تجهیزات شامل ماشینهای شارژ، تخلیه و دربازکن تماماً با طراحی جدید بوده و در حال ساخت در کشور پیمانکار اصلی پروژه میباشد، گفت: سازه نسوز باتری باید بر روی فونداسیون تقویت شده اجرا گردد که دارای وزن حدود۱۶ هزار ۳۰۰ تن بوده و در دوکشور چین و هند در حال ساخت میباشد. همچنین حدود ۳ هزار تن نسوز ساخته شده و کنترلهای لازم در حین مراحل ساخت و پیش از حمل جهت ۶ هزار تن مواد نسوز در دست انجام است و بخشی از نسوزها به وزن تقریبی ۲۲۰ تن نیز به ایران حمل و در حال انجام مراحل گمرکی جهت ترخیص میباشند.
حمیدرضا مستقل با اشاره به اینکه این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ آماده بهره برداری است، بیان کرد: پیشبینیهای لازم بر اساس فضای مورد نیاز انبارش این مواد و اولویتبندی انبارش جهت تسهیل خروج مواد نسوز بر اساس نیاز سایت پروژه توسط کارشناسان پیمانکار صورت گرفته است که بر اساس پیگیری های انجام شده ، این فضا در حال تکمیل و آماده سازی میباشد.