یکشنبه 18 خرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

ساخت، نصب و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ماشین برداشت در پارك‌های 1 و 2 آهن‌سازی فولاد مباركه

بدون حضور کارشناسان و سازندگان خارجی انجام شد؛

توسط منیرالسادات حسینی 20 بهمن 1403
20 بهمن 1403
60

رضا خادم کیمیائی، در تشریح عملکرد و اهمیت اجرای این پروژه گفت: ماشین باکت‌بوم ریکلایمر با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی دنیا، طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل با صرف 50 هزار نفرساعت، در شرکت آذر طیف سپاهان ساخته شد و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، با صرف بیش از 25 هزار نفر ساعت کار در فولاد مبارکه با موفقیت نصب، تست و راه‌اندازی شد.

وی تأکید کرد: این ماشین با ظرفیت نامی 2 هزار و 500 تن بر ساعت، قابلیت برداشت همگن و پیوسته بیش از 600 هزار تن گندله از پارک‌های 1 و 2 انباشت و برداشت و ارسال پایدار کمّی و کیفی گندله موردنیاز واحدهای احیا مستقیم 1 و 2 را فراهم می‌کند.

مدیر توسعه آهن‌سازی فولاد مبارکه مهم‌ترین ویژگی‌های ماشین مذکور را چنین برشمرد: برداشت کنسانتره و گندله با ظرفیت نامی 2 هزار و 500 تن بر ساعت؛ قابلیت برداشت به روش‌های bench و chevron؛ پوشش دادن کامل دپوی مواد (47 متر عرض و 12.5 متر ارتفاع)؛ قابلیت تنظیم حرکت و ظرفیت برداشت مواد با استفاده از سیستم‌های کنترل سرعت؛ دارای سیستم آنتی کولوژن جهت جلوگیری از برخورد با دپوی مواد و ماشین‌آلات مجاور؛ استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در مواقع اضطراری؛ مجهز بودن به سیستم مه خشک جهت جلوگیری از پراکنش گردوغبار؛ ارتقای ایمنی ماشین به علت استفاده از دو جک هیدرولیک جهت تغییر زاویه بوم؛ ارتقای ایمنی باکت ویل از طریق تعبیه تکیه‌گاه محافظ؛ قابلیت تنظیم کابین اپراتور باتوجه‌به زاویه بوم؛ استفاده حداکثری از توان ساخت داخل (ساخت بیش از 400 تن اسکلت فلزی).

در همین زمینه برخی از کارشناسان توسعه آهن‌سازی چنین گفتند:

محمد حسنی، رئیس توسعه خطوط آهن‌سازی

ماشین بوم ریکلایمر جدید با وزنی بالغ‌بر 550 تن با طول بوم 48 متر، مجهز به سیستم کابل‌جمع‌کن از نوع درام و دو عدد جک تعادلی و دارای سیستم روانکاری مرکزی اتوماتیک است.

ازجمله نکات قابل‌ذکر در طراحی این ماشین می‌توان به طراحی شوت‌گردان به‌منظور امکان شارژ هم‌زمان هر دو نوار 02C05 و 02C05A اشاره کرد. همچنین سازگاری با محیط‌زیست و تعبیه سیستم آب‌پاش به‌صورت مه خشک از نقاط مثبت اجرای این پروژه است که تأثیر قابل‌توجهی در کنترل گردوغبار خواهد داشت.

برای ساخت این ماشین بیش از 400 تن اسکلت فلزی ساخته شده است که عمده متریال استفاده‌شده برای ساخت این قطعات، S355J2N است. برش‌کاری متریال این قطعات با بهره‌گیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته که موجب دست‌یابی به دقت بالای فیت آپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش شده است. همچنین با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانس‌های هندسی و انطباق‌ها، با استفاده از روش‌های نوین نظیر Laser Tracking، حداکثر دقت در ماشین‌کاری تجهیزات لحاظ شده است.

سید محمد حبیبی، کارشناس توسعه آهن‌سازی:

باتوجه‌به حرکت ماشین‌های موجود انباشت و برداشت (استکر و ریکلایمرهای موجود در سایت) و همچنین وجود نوار نقاله‌های متعدد در مجاورت ماشین بوم ریکلایمر، ابزارهای حفاظتی و ایمنی متعددی در نظر گرفته شده که می‌توان به 6 عدد سنسور سیستم آنتی‌کلوژن (ضدبرخورد) در بخش بوم و باکت با قابلیت شناسایی نزدیک شدن هرگونه تجهیز یا سطح پایل مواد در پنج‌متری، سنسور حداکثر گشتاور بوم، سنسور کنترل حداکثر نیروی وارده بر پل ماشین و انکودرهای زاویه‌سنج پل و… اشاره کرد.

یکی دیگر از آیتم‌های کلیدی در خصوص ایمنی این ماشین، سنسور شناسایی میزان سرعت باد است که در صورت گذر از حد مجاز، سیستم قفل‌کن بخش بوجی‌ها به ریل‌ها فعال می‌شود و هم‌زمان با قفل‌شدن چرخ‌ها و جلوگیری از هرگونه حرکت ماشین، از آسیب و خطر احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید. سیستم نگه‌دارنده باکت نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که در صورت هرگونه اتفاق احتمالی که منجر به جدا شدن باکت از محل شافت و اسلیو گردد، شوک ناشی از عدم تعادل به ماشین وارد نمی‌شود. همچنین تعبیه یک دستگاه توزین چهار لودسل بر روی نوار نقاله ماشین، اطلاعات دقیقی جهت کنترل میزان مواد ارسالی در اختیار اپراتور و سیستم تولید واحد قرار خواهد داد.

سید سعید محتشم‌خواه، کمک‌کارشناس توسعه آهن‌سازی:

ازجمله فعالیت‌های مهم پروژه، نصب بوم اصلی این ماشین به وزن 100 تن بود. برای این کار ابتدا دو استند به ارتفاع 10 متر در راستای مرکز ماشین عمود به محور ریل‌ها بافاصله 30 متر از یکدیگر قرار گرفتند و سپس با استفاده از دو جرثقیل 360 تن، ضمن رعایت تمام اصول ایمنی و فنی، در طی زمان کوتاهی بوم اصلی در موقعیت خود بر روی استندها نصب شد. سپس جک‌ها و دکل نصب‌شده و پس از آن ورق‌های تنشن به هر دو سازه بوم و دکل متصل شدند. در مرحله بعد جک‌ها برق‌دار شده و بوم تعادل و تنشن پلیت‌های مربوطه نصب شده و با گذاشتن وزنه‌های بتنی و رسیدن به نیروهای موردنیاز در جک‌های هیدرولیک، تعادل برقرار و استندها از زیر بوم برداشته شدند. در ادامه عملیات نصب مکانیکی و تجهیزات، مسیرسازی و کابل‌کشی انجام شده و پس از سیگنال چک، عملیات راه‌اندازی سرد و سپس راه‌اندازی گرم صورت پذیرفت.

حمید بزاز، رئیس واحد مواد خام:

باتوجه‌به از مدار خارج‌شدن بوم ریکلایمر موجود، واحد انباشت و برداشت جهت رفع نیاز واحدهای احیا مستقیم 1 و 2 در هنگام شات‌دان واحد گندله‌سازی، به یک دستگاه ماشین بوم ریکلایمر جدید نیاز داشت. این ماشین یک دستگاه برداشت‌کننده تک باکته است که قابلیت مانورپذیری و ارسال مواد از هر نقطه‌ای از دو پارک 1 و 2 واحد انباشت و برداشت را دارد و می‌تواند گندله و کنسانتره را به واحدهای گندله‌سازی و احیا مستقیم 1 و 2 ارسال کند.

از دیگر مزایای بوم ریکلایمر جدید، ارتقای سیستم‌های ایمنی و حفاظتی ماشین و امکان تنظیم کابین اپراتور باتوجه‌به تغییر زاویه بوم است. گفتنی است با اجرای این پروژه بهبود پارامترهای کیفی تولید، افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و کاهش تردد مکانیسم‌ها در پارک‌های مذکور در راستای ارتقای ایمنی واحد تحقق یافت.

رضا خادم کیمیائی، مدیر توسعه آهن‌سازی، در خاتمه از زحمات کارکنان واحد توسعه و مدیریت و کارکنان بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی، دستگاه نظارت، قراردادهای خرید، برنامه‌ریزی و پشتیبانی توسعه، حمل‌ونقل، شرکت آذرطیف سپاهان و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و به بهره‌برداری رساندن این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

Print Friendly, PDF & Email
ماشین باکت‌بوم ریکلایمرتکنولوژی دنیاآهن‌سازیساخت داخلفولاد مبارکهکنسانتره
پست قبلی
برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران پروژه و اداری شركت‌های پیمانكار
پست بعدی
تداوم محدودیت‌های انرژی، تأخیر در تحویل محصول به مشتریان را به دنبال داشته است

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه