شنبه 14 تیر 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

کاهش ٣۵ درصدی جابه‌جایی بار ترانزیتی از مسیر ریلی/ جنازه‌ لوکوموتیوها هم خریدار فوری دارد/ عبور بار روسیه از ایران اندک بود

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توسط منیرالسادات حسینی 11 آذر 1401
11 آذر 1401
209

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی اظهار داشت: : بار روسیه اگر از مسیر ریلی ایران عبور کرده بود خود را در آمارها نشان می‌داد. بار این کشور به عنوان نمونه و اندک از ایران عبور داده شد.

سبحان نظری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ادعای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش ترانزیت ریلی اظهار داشت: در ۶ ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، آمارها در ترانزیت ریلی منفی بود و در جابه‌جایی بار ترانزیت از مسیر ریلی آمارها کاهش پیدا کرده‌ است.

وی از کاهش ٣۵ درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری خبر داد و گفت: در نیمه اول ١۴٠١ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ٣۵ درصد در ترانزیت ریلی را تجربه کردیم و ممکن است در یک ماه اخیر به دلیل اینکه تمرکز بر موضوع ترانزیت بیشتر شده و وضعیت جابه‌جایی بار ترانزیت تا مقدار جزئی بهبود پیدا کرده باشد اما کماکان هم در بار داخلی و هم در بار خارجی نسبت به سال گذشته منفی هستیم و در هر دو حوزه عقب نشینی داشتیم.

وی تاکید کرد: طبق آمارهای رسمی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به طور متوسط در ۶ ماهه اول ١٢ درصد در بخش حمل بار داخلی و ترانزیت افت داشتیم.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر تردد منظم قطار بار روسی از ایران ادامه داد: بار روسیه اگر از  مسیر ریلی ایران عبور کرده بود خود را در آمارها نشان می‌داد. بار روسیه به عنوان نمونه و اندک از ایران عبور داده شد.

نظری درباره سرنوشت وعده خرید ٢٠٠ دستگاه لوکوموتیو گفت: در حال حاضر حدود ۵٠٠ دستگاه لوکوموتیو بر روی خط فعال است. راه آهن اگر بخواهد همین میزان بار موجود را پوشش دهد یا اینکه بار دوره اوج یعنی سال ١٣٩٩ را جابه‌جا کند، حدود ۵٠ دستگاه لوکوموتیو کمبود دارد که این میزان لوکوموتیو هم قابل تعمیر و بازسازی است.

وی تاکید کرد: بخشی از لوکوموتیو زمین‌گیر هستند و تعمیر نشده‌اند و اگر تعمیر شوند جابه جایی بار به فوریت به دوره اوج می‌رسد اما موضوع این است که راه‌آهن اصرار دارد برای تعمیر از دولت بودجه بگیرد و کماکان مالکیت این لوکوموتیوها را در دست خود داشته باشد که این سیاست اشتباهی است چراکه راه آهن متصدی خوبی در حوزه حمل و نقل نبوده ‌است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه سیاست دیگر این است که این تعداد لوکوموتیو زمینگیر را به بخش خصوصی واگذار کند، افزود: همین جنازه‌ لوکوموتیوها متقاضی برای خرید دارد و اگر راه‌آهن این تعداد لوکوموتیو را به واگذاری بگذارد در چند ساعت فولادسازها تمام این لوکوموتیوها را خریداری می‌کنند چراکه به شدت در بخش جابه‌جایی بار در حال زیان هستند و به دلیل نبود لوکوموتیوها زیان می‌کنند، نمی‌توانند تمام بار خود را به جاده منتقل کنند. فولادسازها متکی به حمل و نقل ریلی هستند و حمل و نقل جاده‌ای تا ٢٠ درصد هزینه فولادی‌ها را افزایش می‌دهد.

وی گفت: خرید لوکوموتیو بر مبنای تهاتر بوده و بر روی تهاتر نفت حساب باز کرده بودند و در بودجه سنواتی کشور این مقدار بودجه برای خرید لوکوموتیو دیده نشده و خرید ٢٠٠ دستگاه لوکوموتیو به پول امروز به چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، این در حالی است که تمام بودجه راه‌آهن حدود همین مبالغ است. قطعا بودجه کشور توان خرید ٢٠٠ دستگاه لوکوموتیو را نداشت.

نظری ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از این است که در تصمیم‌گیری‌ها سطح کلان، قرار نیست برای خرید لوکوموتیو از دولت چنین منابعی تخصیص داده شود و در بحث خرید از محل تهاتر نفت هم باید بخش خصوصی وارد شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به توسعه متناسب ناوگان اظهار داشت: آنچه که شنیده شده این است که از این محل برای خرید و تامین ۵٠٠ دستگاه لوکوموتیو در نظر گرفته شده اما متناسب با افزایش لوکوموتیو به واگن و نیروی کار آموزش دیده نیز نیاز داریم. باید به تدریج با افزایش لوکوموتیو، واگن و لوکوموتیو ران هم اضافه شود.

نظری گفت: اگر بخواهند همان ۵٠٠ دستگاه لوکوموتیو را برای خرید هدف گذاری کنند سالانه باید ١٠٠ لوکوموتیو وارد شود در حالی که در میانگین خرید لوکوموتیو در ۴٠ ساله گذشته ١۴ دستگاه لوکوموتیو بوده‌ است.

Print Friendly, PDF & Email
انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلیایرانترانزیت ریلیروسیهشرکت راه آهن جمهوری اسلامی
پست قبلی
قیمت یورو ، طلا و سکه امروز پنجشنبه 10 آذر 1401
پست بعدی
رشد ۶ میلیون تنی تولید در فولاد سنگان

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه