به گزارش عصرسرعت از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم که امروز دوشنبه ۱۸ تیرماه در ساختمان دادمان برگزار شد، گفت: یکی از مأموریتهای اصلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راههای اصلی شریانی و روستایی است.
وی افزود: در زمینه راهداری برآورد کارشناسی ارزش راههای کشور حدود ۷ هزار همت است که اگر هزینه نگهداری راههای کشور را ۳ درصد ارزش در نظر بگیریم ۲۰۰ همت برای نگهداری راهها نیاز است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: در موضوع روکش راههای اصلی و شریانی سه آزادراه قم- کاشان، کاشان-اصفهان و زنجان- تبریز به سازمان راهداری واگذار شد که ۲ هزار میلیارد تومان آن برای اتوبان قم-کاشان-اصفهان و ۱.۵ همت برای اتوبان زنجان-تبریز در نظر گرفته شده است.
امانی ادامه داد: در ۳ سال گذشته با توجه به اقدامات انجام شده، درآمد سازمان راهداری رشدی ۱۲۰ درصدی داشت و بسیاری از دستاوردهای کنونی به این درآمدها باز میگردد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: در حوزه راه روستایی در دولت سیزدهم ۷۴۳۵ کیلومتر ساخته شده است که ۳۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه در دولت گذشته داشته است.
وی افزود: یکی از مهمترین شاخصهها در خصوص نگهداری راهها، روکش راههای اصلی و شریانی بود که سرجمع در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۲۴ هزار کیلومتر روکش آسفالت انجام شده است که رشد قابل توجهی را نسبت به دولت گذشته نشان میدهد.
امانی ادامه داد: موضوع ترانزیت یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که در سال گذشته میزان ترانزیت جادهای به ۱۴.۷ میلیون تن رسید که این حاصل تلاشهای شهید جمهور و مقام عالی وزارت است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: در ۳ ماهه سال ۱۴۰۳ نیز میزان ترانزیت جادهای نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابهجایی کالا در کشور انجام شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.
امانی با اشاره به کمبود ناوگان اتوبوسی در کشور که پس از پاندمی کرونا این بخش بسیار آسیب دید، گفت: با وجود این مشکلات سال گذشته ۱۴۸ میلیون جابهجایی مسافر در کشور انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشت.
وی با اشاره به برنامهریزی برای رفع نقاط پرحادثه جادهای گفت: در این زمینه ۸78 نقطه پرحادثه در ابتدای دولت سیزدهم شناسایی شد که سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شدیم که مابقی را تا پایان امسال رفع کنیم.
معاون وزیر راه شهرسازی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین و کمبود ۶هزار ناوگان اتوبوس برای اربعین امسال، خاطرنشانکرد: امسال قرار است از سایر ظرفیتهای موجود در کشور از جمله ناوگان در اختیار نیروهای مسلح، سرویس مراکز صنعتی، پتروشیمی و غیره در ایام اربعین استفاده شود.
امانی یادآور شد: در بودجههای سنواتی دو سال گذشته، واردات اتوبوسهای با کارکرد کمتر از پنج سال اجازه داده شد که با تلاشهای انجام شده گرههای کار باز شد و ثبت سفارش این اتوبوسها آغاز شده است و امیدواریم که برای اربعین سال بعد این اتوبوسها به ناوگان افزوده شود.
وی تاکید کرد: در این زمینه و رفع نیازها، قرار شد از ناوگان طرف عراقی نیز استفاده شود.
امانی همچنین با اشاره به برنامهریزی انجام شده برای نوسازی ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت پنج سال و از محل تولید داخل باشد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: مشکل اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود آن را بپردازد.