دوشنبه 19 خرداد 1404
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • ارتباط با ما
عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه

خبر خوب برای روابط عمومی

روزنه های امید و اقدام مهم برای روابط عمومی، در دولت شهید خدمت

توسط منیرالسادات حسینی 31 خرداد 1403
31 خرداد 1403
112

روابط عمومی یک هنر و حرفه ای است که وجود آن در هر سازمانی بسیار ضروری و مهم بوده، بطوریکه در شرایط موجود جهانی موفقیت هر سازمانی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی و…، تنها با یک روابط عمومی کارآمد امکان پذیر است. اهمیت و کارآمدی ارتباطات و روابط عمومی در تعالیم الهی و دین مبین اسلام نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است( در قرآن كريم سوره مباركه آل عمران آيه شريفه 200… يا ايها الذين آمنوا اصبرو و صابرو و رابطو واتقوالله لعلكم تفلحون. این آیه شریفه ضمن دعوت امت به برقراري رابطه اجتماعي، داشتن شكيبايي و در پيش گرفتن تقواي الهي را براي رسيدن به رستگاري و فلاح مورد تأكيد قرار داده است).
بنابر این آنچه که می‌تواند در ثبات و نهادینه شدن این حرفه و در نهایت موفقیت سازمان تاثیر گذار باشد، وجود ساختار مشخص و تعریف شده، و همچنین وجود نیروی انسانی متخصص و کارآمد در حوزه روابط عمومی است. در دهه های گذشته اقداماتی جهت اصلاح ساختار سازمانی روابط عمومی صورت گرفته اما در بسیاری از موارد، وجود چالش‌ها و آسیب ها، همچنان مانع بزرگی برای پویایی این هنر و متخصصین فعال در این حرفه شده است.
روابط عمومی موفق و تاثیرگذار
برای تحقق یک روابط عمومی موفق، کارآمد و تأثیرگذار ضروریست موارد ذیل مورد توجه ویژه قرار گیرد:
1- وجود ساختار اداری مناسب و تعریف شده بر اساس نوع فعالیت و برنامه ها و اهداف سازمانی(شرح شغل سازمانی) .
2- جذب و بکارگیری نیروهای متخصص و توانمند در پست ها و مسئولیت های مورد نظر و شایسته سالاری.
3- امنیت شغلی کارکنان روابط عمومی که در بخش انگیزشی، کیفیت فعالیت ها و بهره وری بسیار تاثیرگذار است.
4- اعتقاد راسخ و حمایت جدی مدیریت عالی سازمان نسبت جایگاه واقعی روابط عمومی.
5- و از همه مهمتر، مصوبه های قانونی دولت و حاکمیت نسبت به اجرا و استاندارد سازی، شرح شغل، نظام طبقه بندی و ارزیابی عملکرد در حوزه روابط عمومی و نظارت… است که می تواند به عنوان قوای حاکم و پشتیبان، باعث کارآمدی بیشتر این حوزه گردد.

* اقدامات گذشته، و خبر خوب در دولت شهید خدمت
رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، نقطه عطفی در این حرفه است
از زمانی که روابط عمومی به شکل امروزی و رسمی توسط مرحوم دکتر نطقی (پدر روابط عمومی ایران) در شرکت نفت – سال 1327- تشکیل شد، تا کنون با فراز و نشیب های زیادی روبرو شده و پس از طی چندین دهه و تغییر عناوین، هنوز به بلوغ کامل و لازم نرسیده است.
در حال حاضر رشته روابط عمومی در دانشگاه های مختلف کشور تدریس می شود و ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسات نیز در مراکز استانی خود اقدام به تشکیل دوره های آموزشی روابط عمومی برای کارمندان خود کرده اند.
درتاریخ سال 1353 شمسی اولین آیین نامه روابط عمومی تحت عنوان« آیین نامه واحد های اطلاعات و انتشارات روابط عمومی وزارتخانه ها و موسسات دولتی » به تصویب رسید. ازسال ۱۳۶۸ نیز سازمان اموراداری و استخدامی کشور آیین‌نامه کاری دفاتر روابط عمومی را تصویب کرده است. با توجه به دغدغه های اساتید و متخصصین حرفه ای روابط عمومی و پیگیری های مستمر، طبق گزارش های موجود، به اهتمام دولت و حمایت ویژه شهید خدمت دکتر رئیسی، قانون رتبه‌بندی مشاغل در روابط عمومی دستگاه های اجرایی به تصویب رسیده و به زودی ابلاغ خواهد شد، در این قانون، جهش و ارتقا بر مبنای مهارت و سوابق خدمتی، صورت می گیرد. بر اساس این طرح، سازمان اداری و استخدامی کشور، با نگاه جدید عدالت در نظام پرداخت و توجه به اهمیت مهارت و تخصص افراد و گذر کردن از نگاه صرف به مدرک تحصیلی در مشاغل مختلف، اقدام به اجرای طرح رتبه‌بندی مشاغل در حوزه روابط عمومی نموده است.
به گفته رئیس حوزه ریاست روابط عمومی و بین‌الملل سازمان اداری و استخدامی کشور، روابط عمومی در حوزه مدیریتی، فاقد شغل بود و در طراحی مشاغل، برای آن کمترین بعد تخصصی دیده شده بود و رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی نقطه عطفی در حرفه روابط عمومی است که برای اولین بار در سازمان اداری و استخدامی کشور و با عنایت به سیاست‌های دولت اتفاق افتاده است و مبنای رتبه‌بندی داخلی مشاغل به حساب می‌آید.* انتظارات و ضرورت اقدامات تکمیلی
گرچه تصویب طرح رتبه بندی مشاغل در روابط عمومی در دولت شهید خدمت، اقدامی ارزشمند در روند تاریخی این حرفه است اما انتظارات و اقدامات تکمیلی در این زمینه همچان ضروریست است.
سپهر خلج رئیس شورای اطلاع رسانی دولت سیزدهم در دومین اجلاس ملی مدیران روابط عمومی که 23 خرداد در تهران برگزار شد اظهار داشت: در طرح مصوب طبقه بندی مشاغل روابط عمومی، از اساتید مختلف بهره گرفته شده و نقش رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی در این زمینه تأثیر گذار بود. وی اذعان داشت: با تصویب این طرح، نهضتی در تقویت جایگاه واقعی روابط عمومی شکل گرفته و ادامه خواهد داشت. وی مهمترین مشکل در این حوزه را عدم درک صحیح مدیران و انتصابات ناشایست، مشکلات ساختاری و مالی دانست.
امید است که با همت و پیگیری دولت مردان و مسئولین مربوطه و همچنین توجه ویژه رئیس جمهور منتخب آینده و با بهره گیری از همه ظرفیت ها (نظرات، تشکل‌ها و انجمن های تخصصی، اساتید و کارشناسان با تجربه در حوزه روابط عمومی و همچنین الگو برداری از روابط عمومی های موفق و با قدمت مانند ذوب آهن اصفهان و…) اقدامات تکمیلی و نظارتی لازم نیز ادامه یابد.
به نظر می رسد در طرح رتبه بندی جدید، بیشتر به حوزه رسانه و تبلیغات توجه شده در حالیکه در شرایط فعلی جهانی و سرعت رشد علوم ارتباطات و عصر هوش مصنوعی،ضروریست علاوه بر بخش و ارتباطات رسانه ای، نیازهای جدید در حوزه های امور فرهنگی، ‌‌IT, مهندسی شبکه های اجتماعی، تبلیغات تجاری، برندسازی، افکار سنجی و آموزش (بویژه اصلاح نگرش مدیران عالی) نیز مورد توجه قرار گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
عرصه های اجتماعی و اقتصادی و...،تعالیم الهی و دین مبین اسلامروزنه های امیداقدام مهمدولت شهید خدمتبسیار ضروری و مهمروابط عمومی
پست قبلی
صورت‌های مالی سال ١٤٠2 بانک صادرات ایران تصویب شد
پست بعدی
پتروشیمی زاگرس رتبه برتر بهداشت و سلامت در منطقه پارس جنوبی

بیشتر بخوانید

مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد |...

30 فروردین 1404

برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت

26 فروردین 1404

ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور...

26 فروردین 1404

آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی...

26 فروردین 1404

پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد

26 فروردین 1404

امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح...

26 فروردین 1404

پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه...

25 فروردین 1404

پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران...

25 فروردین 1404

فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد...

25 فروردین 1404

كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان...

25 فروردین 1404

پیام بگذارید لغو پاسخ

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

آخرین اخبار

  • مسیر حرکت بخش خصوصی باید هموار باشد | جایگاه ویژه فعالان اقتصادی در عرصه اقتصاد و اجتماع 30 فروردین 1404
  • برگزاری مزایده عمومی املاك مازاد بانك ملت 26 فروردین 1404
  • ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون برای دور جدید فروش محصولات ایران خودرو 26 فروردین 1404
  • آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای داخلی 26 فروردین 1404
  • پنجمین دوره طرح پیش‌خرید ایران‌خودرو آغاز شد 26 فروردین 1404
  • امکان وکالتی نمودن حسابهای بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو فراهم شد 26 فروردین 1404
  • پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن فرزند سوم و بیشتر سال 1404 را به شعب بانک ابلاغ کرد 25 فروردین 1404
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن 25 فروردین روز ملی منابع انسانی 25 فروردین 1404
  • فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در پنجمین مرحله از «طرح پیش‌فروش و فوق‌العاده شرکت ایران خودرو»، به صورت غیرحضوری 25 فروردین 1404
  • كارت های جدید بانك ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت 25 فروردین 1404

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

عصر سرعت
  • صفحه نخست
  • خبر
  • بورس
  • صنعت و معدن
  • نفت، پتروشیمی و پالایشگاه
  • بانک
  • بیمه
  • خودرو
  • سایر
    • سیاسی
    • فرهنگی اجتماعی
    • راهبرد
    • هنر، ورزش و رسانه
    • محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی
    • حمل و نقل
    • گفتگو
    • مقاله
    • یادداشت
  • آرشیو ماهنامه