به گزارش عصرسرعت از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری، بازاریابی را به عنوان ماموریت اصلی سازمان توسعه تجارت ایران معرفی کرد و افزود: این سازمان، جدای از ماموریتها و تکالیفی محول شده در حوزه سیاستگذاری تجارت خارجی، مطابق با قوانین بالادستی متولی امر صادرات نیز هست؛ از اینرو نقش مهم و راهبردی در برگزاری رویدادهای تجاری کشور ایفا میکند.
وی با بیان اینکه نمایشگاههای تخصصی ملی و بیناالمللی ابزاری برای نشان دان توانمندیهای تولیدی و صادراتی کشور است، تصریح کرد: از سالهای گذشته بر اساس تکالیفی که در غالب اساسنامه به سازمان توسعه تجارت ایران، محول شده است؛ این سازمان در حوزه نرمافزاری و سخت افزاری زیرساختهایی را آماده کرده تا بتواند با کیفیت بالا و استاندارد لازم نمایشگاهها را برگزار و اجرا کند.
بازاری با تاکید بر تولید محتوای نمایشگاهی از سوی دولت و تشکلهای بخش خصوصی، ادامه داد: برگزاری نشستهای B2B، کارگاههای آموزشی، میزگردها و تبلیغات انجام شده در نمایشگاه و فضای مجازی، ابزاری مهم برای معرفی تولید و صادرات کشور است؛ سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان دبیرشورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، سیاستگذاری و ضوابط مربوط به حوزه صادرات، رفع موانع توسعه صادرات و تحقق اهداف برنامههای 5 ساله را در دستور کار خود قرار داده است .
به گفته این مقام مسئول؛ ترویج و بازاریابی در حوزه رویدادهای نمایشگاهی یک بخش مهم در معرفی خدمات است.
وی در پاسخ به این پرسش که در سال جاری سازمان توسعه تجارت ایران مجوز چند نمایشگاه داخلی و بینالمللی را صادر کرده است، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران در 2 سال گذشته برخی ضوابط و دستورالعملها را بهمنظور یکپارچه سازی و ساماندهی صنعت نمایشگاهی انجام داده است در واقع این سازمان با بازنگری در شاخصهای کمی و کیفی قدمهای موثری در این مسیر برداشته است.
بازاری ادامه داد: در سال گذشته مجوز بیش از 90 عنوان نمایشگاه بینالمللی داخلی و 160 عنوان پاویون تخصصی در نمایشگاههای خارجی و نیز نمایشگاه اختصاصی ج.ا ایران در خارج از کشور را صادر کردیم که تمامی این عناوین در راستای اجرای سیاستهای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دوجانبه و چند جانبه در سطح منطقهای و بینالمللی بوده است.
بنا به اظهارات مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران؛ ضوابط برای ساماندهی صنعت نمایشگاهی استانها با همکاری تشکلهای حوزه سایتهای نمایشگاهی جمع بندی و سیاستهای مربوط ابلاغ شده است.
وی با تصریح تقویم نمایشگاهی مصوب برای استانهای کشور، توضیح داد: رویدادهای نمایشگاهی در دو سطح بینالمللی و تخصصی ملی برگزار میشود؛ صدور مجوز نمایشگاههای بینالمللی در هر جای کشور توسط سازمان توسعه تجارت انجام میشود، همچنین مجوزهای تخصصی ملی نیز با تفویض اختیاری که به استانها داده شده توسط کارگروه توسعه صادرات استانها انجام میگیرد.
بازاری تدوین سیاست واحد در صنعت نمایشگاهی را گام مثبت در توسعه تجارت توصیف کرد و افزود: در حال حاضر حدود 30 سایت از سوی سازمان توسعه تجارت ایران ارزیابی شده است؛ مدارک بررسی و بر اساس امکانات، نوع خدمات، کیفیت زیرساخت و شاخصهای دیگر به نمایشگاهها مجوز بهرهبرداری سایت محل دائمی نمایشگاه در استانها داده میشود؛ از ابتدای 1403 برگزاری هر عنوان نمایشگاهی اعم از بینالمللی، تخصصی و استانی بایستی در محل دائمی نمایشگاهی استانها مجاز است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت ایران بهدنبال یکپارچگی و انسجام در برگزاری رویدادها است، گفت: خارج از این مجموعهها مجوزی برای برگزاری نمایشگاه داده نمیشود.
مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با اشاره به سیاستهای حمایتی حوزه صادرات در بخشهای مختلف، تصریح کرد: در کنار نمایشگاههای بینالمللی تهران، پذیرش هیاتهای خارجی نیز در دستور کار ما قرار دارد به بیان دیگر ما سازوکارهایی در نظر گرفتیم تا هیاتهای خارجی بتوانند با سهولت بیشتری از رویدادهای داخلی بازدید کنند.