به گزارش اختصاصی عصرسرعت، منیژه غلامرضایی مدیر زیرساخت ایمیدرو درخصوص کار اصلی این واحد در ایمیدرو اظهار کرد: وظیفه اصلی دفتر زیرساخت ایمیدرو تامین زیرساخت برای معدن و صنایع معدنی است. این زیرساخت ها شامل تامین آب، گاز، جاده های دسترسی و هماهنگی با دستگاه های تامین کننده زیرساخت در بخش حمل و نقل مثل ریل است.
وی درباره نیروگاه هایی که بهره برداری می رسد، گفت: از سال 1400 تفاهمنامه ای بین وزارت صمت و وزارت نیرو برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه به امضا رسید. تا امروز 6600 مگاوات وارد فاز غملیاتی شده است. یعنی پیمانکار انتخاب و فاز اجرایی آغاز شده و تا پایان آبان به بهره برداری رسیده است. تا پایان سال جاری نیز حدود 300 مگاوات دیگر اضافه می شود و 2هزار مگاوات تا پیک سال بعد به بهره برداری خواهد رسید. عمدتا شرکت های فولادی، صنعتی و پتروشیمی و سیمانی در این تفاهمنامه برای احداث نیروگاه حضور دارند.
وی افزود: جهت تسریع در این نیروگاه ها آیین نامه ماده 4 قانون مانع زدایی از صنعت برق به تصویب رسیده که طبق آن تعرفه سوخت نیروگاهها باید با تعرفه نیروگاهی محاسبه واز برق آن به صورت خودتامین برای صنایع استفاده شود تا دچار محدودیت نباشد.
غلامرضایی در این باره ادامه داد: نیروگاه هایی که توسط صنایع احداث می شود نیروگاه های بزرگ مقیاس و حداقل 500 تا 1000 مگاوات هستند. لذا مشابه بقیه نیروگاه های کشور هستند. بنابراین مشمول فشار تلفات شبکه نمی شوند. این یعنی اینکه از دید شبکه برق بهترین مدل احداث نیروگاه است. اینکه وظیفه وزارت صمت احداث نیروگاه نیست کاملا درست است. باتوجه به اینکه در وزارت نیرو منابع کافی برای احداث نیروگاه وجود ندارد و بخش خصوصی سرمایه گذار نیروگاهی نیز در دهه های گذشته دچار چالش شده و وارد احداث نیروگاه نمی شود، ما در صنعت چاره دیگر نداریم و نمی توانیم به دید سرمایه گذاری سایرین، سرمایه خود به عنوان صنعت را از دست دهیم و تولید نداشته باشیم.
مدیر زیرساخت ایمیدرو درخصوص تهمیدات تامین انرژی در فصل سرمایه بیان کرد: موضوع گاز مساله پیچیده تری بوده زیرا سرمایه گذاری و زمان اجرای آن چندبرابر است. مباحث مختلف در این زمینه در حال بررسی است. یک موضوع بهینه سازی از خودمان. یعنی صنعت بهینه سازی در جاهایی که مصرف بالاتر است انجام دهد و از آن بهینه سازی استفاده کند. دوم بهینه سازی در سایر بخش هاست که این موضوع توسط بنگاه های صنعتی پیشنهاد شده است. مانند بهینه سازی در بخش خانگی با توسعه و تولید تجهیزاتی که راندمان انرژی آن عالی است، انجام شود و آن ذخیره انرژی به صنعت تعلق بگیرد.
وی ادامه داد: بخش ذخیره سازی نیز بررسی شد. این ذخیره سازی به صورت LNG برای صنعت به صرفه نبود. اما مخازن زیرزمینی در حال بررسی و مطالعه است. اینکه آیا اقتصادی است یا خیر. روش های مختلفی در حال بررسی است اما برنامه ای مدون فعلی در این حوزه همان بهینه سازی است.
غلامرضایی درباره اقدام ایمیدرو در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی گفت: حاکمیتی به نام وزارت راه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی وجود دارد. کاری که ایمیدرو و وزارت صمت در این مورد انجام داد، این است که واقعا به دنبال تفاهمنامه ای هستیم که انتظار همکاری از سمت مقابل را داریم. مباحث مطرح شده در این تفاهمنامه افزایش بهره برداری از حمل ریلی است زیرا نسبت به سال های گذشته حمل ریلی در بخش ما کاهش یافته است. علیرغم اینکه بهترین گزینه برای ما حمل ریلی است، اما ناوگان ریلی به شدت دچار چالش است و بهره وری لازم را ندارد. تعدادی شرکت حمل و نقلی در شرکت های صنعتی و معدنی ایجاد شد که بخش تامین ناوگان را بر عهده گرفته اما چون بهره وری لازم وجود ندارد همین ناوگان نیز برای شرکت های ریلی درآمدزایی ایجاد نمی کند. اگر این همکاری متقابل بین راه آهن و ایمیدرو یا وزارت راه و وزارت صمت صورت نگیرد، قطعا در آینده دچار چالش هایی در بحث حمل ریلی خواهد شد.
وی درخصوص واردات ماشین آلات خاطرنشان کرد: واردات ماشین آلات از سال گذشته که بخشنامه ای توسط وزارت صمت انجام شده روی روال افتاده و حداقل شرکت هایی که ما با آنها همکاری می کنیم چالشی برای واردات ماشین آلات ندارند مگر اینکه موضوع تامین ارز در میان باشد. اما موانع قانونی چالشی ندارد.
غلامرضایی گفت: درباره لوکوموتیو نیز در سال گذشته حدود 300 دستگاه برای بخش معدن و صنایع معدنی برنامه ریزی شده که واردات 10 دستگاه به زودی شروع می شود. قرارداد 80 دستگاه دوم نیز منعقد شده و در مرحله ثبت سفارش است. چون در برنامه بوده که ساخت داخلی این لوکوموتیوها به مرور اتفاق بیفتد بخش به بخش وارد ساخت داخل می شود و امیدواریم ظرف 5سال آینده این دستگاه ها وارد شرکت ها شود.